SwedSec drar in licens för rådgivare

En SwedSec-licensierad rådgivare har bl.a. vid ett stort antal tillfällen överträtt företagets instruktioner för kassahantering och kreditgivning.

SwedSecs disciplinnämnd har funnit att rådgivaren vid ett stort antal tillfällen genomfört egna transaktioner i företagets kassa och på så sätt brutit mot företagets interna regler för kassahantering.

Vidare har rådgivaren brutit mot företagets kreditinstruktion genom att han bl.a. hanterat ett kreditärende för en närstående.

Rådgivaren har dessutom haft tillgång till kunders aktiverade säkerhetsdosor till internetbanken, vilket inte var acceptabelt och har utsatt företaget för risker.

Disciplinnämnden konstaterar att rådgivarens agerande är allvarligt. Nämnden anser att de upprepade överträdelserna har gjorts medvetet och tyder på bristande respekt för viktiga regler.

Disciplinnämnden återkallar rådgivarens SwedSec-licens.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa << här >>

Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15, 070-496 73 98 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappers­marknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. 173 företag är anslutna till SwedSec och drygt 9 700 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.