SwedSec tilldelar aktiechef sanktion

Den SwedSec-licensierade aktiechefen har undertecknat teckningsanmälningar med kunders namn.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att det är oacceptabelt att licenshavare skriver under handlingar med kunders namn så att det verkar som om kunden själv utfört namnteckningen.

Licenshavaren menar att det inte var hans fel att det uppstod ett nödläge där det inte fanns någon möjlighet för honom att tillvarata kundernas intressen utan att själv underteckna teckningsanmälningarna.

Nämnden anser inte att licenshavaren kan slippa disciplinpåföljd, men på grund av de mycket speciella omständigheterna i ärendet, kan påföljden stanna vid en erinran.

Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se

Mer information om SwedSecs disciplinära förfarande finns att läsa här >>

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappers­marknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. 184 företag är anslutna till SwedSec och ca 22 800 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden.