SwedSec varnar rådgivare

Rådgivaren har haft styrelseuppdrag i två bolag, utan att anmäla detta till arbetsgivaren. Hon har också gjort otillåtna slagningar i företagets kundsystem.

Rådgivaren har haft uppdrag som styrelsesuppleant i två bolag (bisysslor) utan att ansöka om tillstånd för det hos sin arbetsgivare. Hennes sambo är VD för det ena bolaget.

Dessutom har rådgivaren gjort flera sökningar i företagets kundsystem på de båda bolagen. Det är enligt företagets interna regler bara tillåtet för medarbetare som behöver uppgifter om en kund för att utföra sina arbetsuppgifter.

SwedSecs disciplinnämnd anser att de regelöverträdelser som rådgivaren har gjort sig skyldig till är principiellt allvarliga, men att påföljden kunde stanna vid en varning.

Katarina Lidén, VD, SwedSec Licensiering AB

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 174 företag är anslutna till SwedSec och ca 22 300 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på finansmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.