SwedSec varnar rådgivare

Den SwedSec-licensierade rådgivaren trodde att en e-post med en begäran om att lämna ut saldouppgifter och att göra en utlandsbetalning kom från en kunds konto. Rådgivaren utförde uppdragen.

Några dagar senare visade det sig att begäran om utlandsbetalning m.m. inte kom från rådgivarens kund.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att rådgivaren brutit mot arbetsgivarens interna regler när det gäller att anställda inte får ta emot uppdrag om att flytta pengar från kunders konton baserat på oskyddad e-post och inte heller får skicka kundinformation via oskyddad e-post. Rådgivaren har överträtt dessa regler och har även, om än ofrivilligt, kommit att åsidosätta banksekretessen.

Arbetsgivaren har ersatt kunden för den skada som uppstod genom utlandsbetalningen och har fortsatt förtroende för rådgivaren.

Disciplinnämnden meddelar rådgivaren en varning för det inträffade.

Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se

Mer information om SwedSecs disciplinära förfarande finns att läsa här >>

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappers­marknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. 184 företag är anslutna till SwedSec och ca 23 000 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden.