Pierre Pettersson, KTH, vinner SWEDTRAINs examensarbetstävling 2011

Priset delades ut av SWEDTRAINs ordförande Klas Wåhlberg på stora scenen i samband med Transportforum i Linköpings inledningsceremoni den 11 januari.

Järnvägssystemets kapacitet är inte bara kapaciteten på spåren. Systemen vid sidan av spåret behöver också fungera så bra som möjligt för att resenären ska bli nöjd i slutändan. Pierre har tittat djupare på ett sådant, väldigt kundnära kringsystem, nämligen perrongerna och den information och faciliteter som finns där. Vilken betydelse har utformningen av perrongen och miljön därikring för hur nöjda passagerarna blir, och hur lång tid det tar för dem att gå på ett tåg. Hur ser det ut i andra länder och vad finns det för olika lösningar?

Arbetet heter "Passenger Waiting Strategies on Railway Platforms – Effects of Information and platform facilities". Juryns motivering är "Pierre har på ett initiativrikt sätt själv identifierat och definierat sitt examensarbete kring, en för järnvägssystemets effektivitet och kapacitet, viktig fråga. Arbetet innehåller en omfattande analys, är välskrivet och ger ett flertal konkreta förslag på lösningar". Juryn består av Roger Lundén på CHALMERS/CHARMEC, Stefan Östlund på Järnvägsgruppen KTH, Uday Kumar på JVTC Luleå Tekniska Universitet och Henrik Tengstrand på Bombardier Transportation Sweden.

Järnvägsindustrin i Sverige växer och är i stort behov av personal, bland annat duktiga ingenjörer. SWEDTRAIN har därför sedan flera år inrättat en tävling för bästa examensarbete vid Sveriges högskolor.

För mer information kontakta Magnus Davidsson på 070-377 06 65 eller magnus.davidsson@teknikforetagen.se

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 13 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.