• SWEDTRAIN/

Regeringens järnvägsbeslut idag – Bra på kort sikt, men mycket mer behövs på lång sikt

Report this content

För att Sverige skall vara en konkurrenskraftig nation krävs goda och tillförlitliga möjligheter för godstransporter och personresor. Skall Sverige dessutom uppnå de transportpolitiska målen om klimat, energieffektivitet och säkerhet är en ökad andel järnvägstransporter en förutsättning. Som alla säkert förstår krävs då på kort sikt kapacitetshöjande investeringar på nyckelobjekt och mer underhåll för att minska sårbarheten i infrastrukturen . Vi välkomnar det tillskott av underhållsmedel som regeringen nu beslutat, den utgör en del av det som behövs på kort sikt. På längre sikt krävs helt andra åtgärder.

EU-kommissionens nya transport policy som antogs förra veckan innebär att tåg skall ta en större andel av transporterna, såväl för gods och för passagerartrafik. En tredjedel av vägtransporter över 30 mil ska flyttas över till sjöfart eller tåg och 2050 ska hälften vara överflyttat. Man bedömer det som viktigt om Europa skall ha en resurseffektiv och konkurrenskraftig transportsektor.

De flesta är överens om att vi i Sverige kommer att ha ett ökande BNP, en ökande befolkningsmängd och urbanisering. Långtidsutredningen från 2008 gör t ex en prognos med en BNP-ökning på cirka 70 % mellan åren 2005 och 2030. I det perspektivet förstår man att om järnvägen skall ta ökade marknadsandelar, samtidigt som transportbehoven ökar kraftigt så behövs investeringar i helt ny järnväg om Sverige skall vara både ett konkurrenskraftigt och hållbart samhälle.

Vi ser fram emot konkreta planer på hur Sverige ska lösa det framtida långsiktiga transportbehovet. Den nyligen tillsatta kapacitetsutredningen skall förutsättningslöst utreda detta och det är bra. Vi är övertygade om att uppgraderad befintlig och inte minst helt ny järnväg kommer att spela en allt viktigare roll i det framtida Transportsverige!

SWEDTRAIN

c/o Teknikföretagens Branschgrupper AB

magnus.davidsson@teknikforetagen.se

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 13 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.