• SweGreen AB/

ICA Maxi Ängelholm bygger Sveriges största butiksodling med Swegreens toppmoderna odlingslösning Freja

Stockholm, Oktober 2024

På ICA Maxi Ängelholm har Swegreen officiellt påbörjat bygget av Sveriges största butiksodling. Freja, den toppmoderna odlingslösningen från Swegreen, kommer årligen att producera över 160 000 bladgrönsaker och örter i Maxibutiken. En butiksodling från Swegreen ger butiker och stormarknader ett jämnt utbud av hållbart odlade grödor utan prisfluktuationer, samtidigt som konsumenten får en unik, hyperlokal och framtidsinriktad shoppingupplevelse.

Freja är den mest avancerade butiksodlingslösningen i världen. Med vertikal odlingsteknik och AI-driven teknologi odlas grödor med minimal miljöpåverkan, året runt. På en yta av 45 till 60 kvadratmeter kan dessa odlingar producera mellan 300 till 450 bladgrönsaker, sallater och örter varje dag. Eftersom grödorna produceras direkt i butiken, minskar behovet för transporter, vilket leder till mindre utsläpp av koldioxid. När installationen är färdig kommer konsumenterna få tillgång till hyperlokala, hållbart odlade bladgrönsaker och örter.

– Projektet är banbrytande för den svenska detaljhandeln, säger Pierre Mohlin, VD på Swegreen. Odlingslösningen Freja på ICA Maxi Ängelholm kommer inte bara vara Sveriges största butiksodling, utan den sätter även en ny global standard för hållbar, hyperlokal livsmedelsproduktion. Med vår teknologi kommer ICA Maxi leda vägen när det gäller att erbjuda färska, hälsosamma och mer miljövänliga grönsaker.

För ICA Maxi Ängelholm går butiksodlingen hand i hand med engagemanget för hållbarhet och innovation. Butiken har redan genomgått en stor renovering och butiksodlingen är nästa steg i att erbjuda en helt unik shoppingupplevelse.

– Vi är otroligt stolta över att kunna erbjuda en så innovativ lösning till våra kunder, säger Sebastian Damréus, butikschef på ICA Maxi Ängelholm. Med Freja och Swegreen kommer vi att kunna odla tusentals grödor per år och säkerställa att våra kunder har tillgång till de mest hållbara grönsakerna. Det handlar inte bara om att tillhandahålla bra mat – det handlar om att förändra sättet vi tänker kring livsmedelsförsörjning och hållbarhet inom dagligvaruhandeln.

Han tillägger, – Genom att odla våra egna grödor året runt minskar vårt beroende av importerade grödor, vilket i sin tur minskar transportsträckorna. Samtidigt kommer vi att producera färska, högkvalitativa grödor som har längre hållbarhet och bättre smak än de som importeras. Det här projektet handlar om att skapa en hållbar framtid för mat, och vi är stolta över att få vara med och bidra.

Odlingslösningen Freja är designad för att smidigt integreras med större stormarknader som ICA Maxi Ängelholm och innehåller avancerade AI-system för fjärrövervakning och klimatkontroll. Det säkerställer optimala odlingsförhållanden samtidigt som energiförbrukning och vattenanvändning minimeras, vilket gör det till den mest effektiva butiksodlingslösningen i världen.

Till mindre livsmedelsbutiker erbjuder Swegreen odlingslösningen Saga. Saga är en innovativ och toppmodern odling designad för mer kompakta utrymmen. Trots sin mindre storlek levererar Saga en imponerande produktionskapacitet, och gör det möjligt för butiker att odla färska, hyperlokala bladgrönsaker och örter med samma hållbarhetsprinciper och fördelar som Freja.

Om Swegreen

Swegreen är ett ledande agtech-bolag och en pionjär inom butiksodling, baserat i Stockholm, Sverige. Swegreens avancerade odlingslösningar, möjliggör hyperlokal och hållbar produktion av färska bladgrönsaker och örter i butiker, restauranger och urbana miljöer. Genom prenumerationstjänsten Farming as a Service (FaaS), ett AI-drivet odlingssystem och en cirkulär, kontrollerad odlingsteknologi revolutionerar Swegreen området stadsodling.

För pressfrågor, kontakta:

Sepehr Mousavi, Chief Innovation Officer, Swegreen