130-ÅRIG VERKSAMHET I GRAVEN

Den 8:e oktober fick musikerna i Västerås Sinfonietta via e-post ta del av den översyn av verksamheten Västmanlandsmusikens ledning har gjort. Tre olika alternativ presenterades, men det är tydligt att ledningen inte är intresserad av något annat alternativ än att lägga ner Västerås Sinfonietta. Detta innebär att 33 musiker mister sina anställningar och att orkestern med sin 130-åriga historia går i graven.

– Vi har vare sig blivit informerade om eller fått möjligheten att involveras i ledningsgruppens analys. Analysen är dessutom vinklad till Sinfoniettans nackdel. Vi har själva ifrågasatt varför inte vi musiker utnyttjas mer ute i länet. Vi ser det som en naturlig utveckling av vår verksamhet, men har inte fått någon reaktion från ledningen, säger Friederike Vesper, ordförande för Sinfoniettans Symf-avdelning.

– Vad vi däremot fått höra är att den uppgradering till 60 procents tjänstgöring som skedde 2013 bara är början till en heltidsanställd Sinfonietta. I februari 2014 sa Västmanlandsmusikens ordförande Anders Teljebäck, tillika kommunfullmäktiges ordförande, att Sinfoniettans musiker i likhet med alla andra kommunanställda bör ha rätt till heltid. Det här kommer som en chock för oss, säger Friederike Vesper.

För att behålla sin abonnemangspublik tänker man köpa in konserter från landets symfoniorkestrar och hävdar att utbudet i Västerås konserthus inte kommer att påverkas. Trots att man gör sina 33 musiker arbetslösa.

– Det är naivt av Västmanlandsmusikens ledning att hävda att de ska kunna erbjuda sin konsertpublik ett fortsatt rikt utbud av orkestermusik samtidigt som man skrotar Sinfoniettan. ”Sveriges bästa orkestrar” kommer inte anpassa sin planering för att tillfredsställa behovet av konserter i Västerås. Dessutom underskattar man värdet av att ha en egen orkester, menar Bo Olsson, Symfs förbundsordförande.

Västmanlandsmusiken är underfinansierad. Att driva en professionell orkester kostar pengar. Det är fakta. Västmanlandsmusikens ledning har i åratal misslyckats med att säkra en tillräcklig finansiering. Det är också fakta. Att lägga ner Sinfoniettan löser inte grundproblematiken. Problemet är att regionen och Västerås Stad inte bidrar med tillräckliga ekonomiska medel. Det kommer inte ändras av att Sinfoniettan försvinner. Konsekvensen av det blir att statens regionala kulturstöd kommer att minska ytterligare.

– Den pågående urholkningen av statens stöd till de regionala kulturinstitutionerna ska ses som en del av roten till det onda. Det är oacceptabelt: sätt istället ner foten och förklara att den statliga politiken kring scenkonstinstitutionerna inte håller. Då kan ni sätta en positiv boll i rullning som många andra goda krafter i Musiksverige kommer att uppskatta och stödja, säger Bo Olsson.

Nu väljer Västmanlandsmusikens ledning den enkla vägen genom att förorda en nedläggningen av Sinfoniettan.

– Risken är uppenbar att de ansvariga istället kommer att bli ihågkomna som de som satte bollen i rullning för en nedmontering av Sveriges orkesterverksamhet, avslutar Bo Olsson.

Bo Olsson, ordförande Symf 070-577 86 36

Jonas Nyberg, informatör 070-787 11 11