Alice Bah Kuhnke – ett spännande val!

I Stefan Löfvéns nyutnämnda regering känns valet av Alice Bah Kuhnke som det mest oväntade. Och det mest spännande. Nu knyts förhoppningarna till ett vitaliserat kulturdepartement som håller dörrarna öppna för svenskt kulturliv. Symf ser närmast fram emot en kreativ dialog om bl a scenkonstens största utmaning: ett nytt pensions- och karriärväxlingssystem.

Alice Bah Kuhnke är ett oprövat kort i storpolitiska samman- hang och valet till kulturminister överraskade stort. Att hon inte är en politisk tungviktare kan vara problematiskt för kulturens genomslagskraft. Å andra sidan är hon inte hårt knuten till något politiskt parti vilket gör att hon förhoppningsvis kan navigera friare. Det tillsammans med hennes egna erfarenheter av branschen kan skapa trovärdighet och en bra plattform att kommunicera ifrån.

En fråga som redan ligger på kulturministerns bord är den om ett nytt pensionssystem för scenkonstens anställda.
– Vi hoppas att Alice Bah Kuhnke tar sig tid att sätta sig in i denna för scenkonsten så viktiga fråga. Möjligheten att skapa något riktigt bra och hållbart för framtiden finns just nu. Lyssna på oss som behöver ett fungerande pensions- och omställningssystem, säger Bo Olsson, Symfs förbundsordförande.

För första gången någonsin nämndes Musik- och Kulturskolan i en svensk regeringsförsklaring. Statsministern påtalade behovet av ökad tillgänglighet och lägre avgifter.
– Det är också glädjande att Löfvén väljer att lyfta fram behovet av av en nationell strategi för Sveriges Musik- och Kulturskolor, säger Bo Olsson.

För mer information, kontakta gärna:
Bo Olsson, ordförande Symf 070-577 86 36
Jonas Nyberg, kommunikatör 070-787 11 11

– Vi hoppas att Alice Bah Kuhnke tar sig tid att sätta sig in i denna för scenkonsten så viktiga fråga. Möjligheten att skapa något riktigt bra och hållbart för framtiden finns just nu. Lyssna på oss som behöver ett fungerande pensions- och omställnings- system.
Bo Olsson, Symfs förbundsordförande