Camerata Nordica går mot sin undergång?

Symf kan återigen konstatera att en av Sveriges orkestrar riskerar att försvinna. Beslutet att ställa in vårens produktioner för Camerata Nordica och det faktum att nästa hösts program inte är fastlagt gör oss mycket oroliga. Redan nu har orkesterns samtliga frilansande musiker meddelat att man hoppar av och lämnar Camerata Nordica.

Det här är ytterligare ett bevis på att många av beslutsfattarna i vår bransch inte har den nödvändiga kompetensen. Man verkar inte förstå att en orkester inte fungerar som en inspelning.

– Det går inte att pausa verksamheten ett halvår och sedan trycka på play igen och förvänta sig att det ska låta som förut. Även om Camerata Nordicas verksamhet kommer igång igen till hösten kan man inte utgå ifrån att det blir med samma höga konstnärliga kvalitet, säger Gunnar Jönsson, Symfs vice ordförande.

För en ensemble som är helt beroende av frilansande musiker är ledningens agerande katastrofalt. Det nödvändiga förtroendet som gör att en musiker vågar tacka ja till en produktion som ligger långt fram i tiden är nu helt bortblåst. Förtroendet är nämligen det som gör att när man accepterar ett erbjudande vågar man avböja andra. Om ambitionen finns för att stoppa den accelererande utvecklingen av att frilansare tvingas sluta på grund av för få arbetstillfällen får inte arbetsgivare agera så här.

– Den dialog som vi i den lokala avdelningen har haft med styrelsen för Kalmar Länsmusikstiftelse om Camerata Nordicas framtid har visat sig vara helt utan värde, säger Torbjörn Westman, Symfs ordförande i Camerata Nordica.

Symf uppmaning är: Tänk om och värna om er högkvalitativa orkester vars framtid ni har att ansvara för!

Gunnar Jönsson, Symfs vice ordförande

Tel: 070-516 38 37