Göteborgs Symfoniker ger konsert för världens flyktingar!

Göteborgs Symfoniker ger en stödkonsert för världens flyktingar, under ledning av Antonello Manacorda. Hjälporganisationer finns på plats för att samla in pengar.

På programmet står Dvoraks Symfoni No 9 "Från nya världen" och Coplands Fanfare for the common man.

Konserten genomförs i samarbete med bland annat Räddningsmissionen.

– När tanken dök upp att stödja världens flyktingar med det vi är bäst på, att spela musik, var steget från ord till handling kort, Inte bara orkestern utan hela huset stödde idén. Dirigenten Antonello Manacorda ändrade dessutom sitt schema på kort varsel. Vi hoppas att alla som kan kommer till konserthuset på söndag, säger Hans Hernqvist, ordförande för Symf:s lokalavdelning vid GSO.

– Ett fantastiskt initiativ, som en gång för alla borde ta död på inställningen att den symfoniska världen sitter i ett elfensbenstorn. Jag både hoppas att tror att fler följer efter, säger Symf:s förbundsordförande Bo Olsson.

FANFARE FOR HUMANITY

Stödkonsert för världens flyktingarSöndag 27 september, Göteborgs Konserthus

FRI ENTRÉ, hämta biljett i biljettkontoret eller boka på biljett@gso.se, 031-7265310.

Bo Olsson, ordförande Symf 070-577 86 36

Hans Hernqvist, Symfs ordförande i GSO