Symf stödjer Framtidens Musikpris!

Sveriges Yrkesmusikerförbund stödjer och medverkar i juryn när arbetet med Framtidens Musikpris nu drar igång för första gången. Det är Riksföreningen Unga Musikanter (RUM) som arrangerar priset i samarbete med Sveriges Musik- och Kulturskoleråd och Swedish Music Hall of Fame.

Tanken med priset är att lyfta fram de som står bakom såväl bredden som spetskompetensen inom svenskt musikliv (det som ibland kallas det svenska musikundret). Priset tillägnas alla de eldsjälar, pedagoger, organisationer, entreprenörer och ensembler som tar initiativ för barn och ungdomars möjlighet att utbildas i musik.

– För oss är det en självklarhet att medverka. Priset är värdefullt på flera plan. Det är viktigt att uppmärksamma alla de som lägger ned så mycket tid och engagemang på ungas möjlighet att musicera. Det vårdar också vår framtida publik och skapar helt nödvändiga förutsättningar för rekryteringen av blivande proffsmusiker, säger Bo Olsson, Symfs förbundsordförande.

Framtidens Musikpris kommer att delas ut på Music Hall of Fame i augusti. Priset består av tre kategorier: Enastående Pedagogisk Gärning, Nyskapande Innovativt Projekt och Bästa Ungdomsinitiativ. Förutom Symf är Spotify, Svensk Scenkonst, SKAP, Musikförläggarna och Statens Musikverk med och stöder priset.

Nomineringen sker på framtidensmusikpris.se fram till 12 april.

Bo Olsson, ordförande Symf 070-577 86 36

Jonas Nyberg, informatör 070-787 11 11

– För oss är det en självklarhet att medverka. Priset är värdefullt på flera plan. Det är viktigt att uppmärksamma alla de som lägger ned så mycket tid och engagemang på ungas möjlighet att musicera. Det vårdar också vår framtida publik och skapar helt nödvändiga förutsättningar för rekryteringen av blivande proffsmusiker.
Bo Olsson