• Symrise AG/

Symrise har förvärvat ytterligare 8 344 367 aktier i Swedencare till ett högsta pris om 64 kronor per aktie – aktieägare som accepterat budpliktsbudet kommer att kompenseras

3 januari 2024

Den 5 juni 2023 offentliggjorde Symrise AG (”Symrise”) ett offentligt budpliktserbjudande till aktieägarna i Swedencare AB (publ) (”Swedencare”) till ett pris om 37,50 kronor per aktie (”Erbjudandet”). Acceptfristen för Erbjudandet inleddes den 21 juni 2023 och avslutades den 26 juli 2023. I enlighet med offentliggörande den 28 juli 2023 accepterades Erbjudandet av aktieägare med sammanlagt 270 521 aktier i Swedencare, motsvarande totalt 0,17 procent av aktiekapitalet och rösterna i Swedencare.

I enlighet med tidigare offentliggjorda pressmeddelanden har Symrise förvärvat totalt 8 891 018 ytterligare aktier i Swedencare utanför Erbjudandet, varav det högsta priset som betalats per aktie har uppgått till 58,50 kronor per aktie. Aktieägare som accepterat Erbjudandet har således blivit berättigade till en kompensation om totalt 21 kronor per aktie, motsvarande skillnaden mellan 58,50 kronor och priset i Erbjudandet om 37,50 kronor.

I dag, den 3 januari 2024, har Symrise förvärvat ytterligare 8 344 367 aktier i Swedencare genom köp i marknaden. Det högsta pris som betalats för de aktier i Swedencare som förvärvats utanför Erbjudandet uppgår till 64 kronor per aktie. Aktieägare som accepterat Erbjudandet kommer följaktligen att erhålla ytterligare en ersättning om 5,50 kronor per aktie, motsvarande skillnaden mellan 64 kronor och det tidigare högst betalda priset om 58,50 kronor per aktie.

Utbetalning av kompensationen förväntas ske omkring den 12 januari 2024.

Symrise äger per dagen för detta pressmeddelande 65 267 430 aktier, motsvarande cirka 41,1180 procent av aktiekapitalet och rösterna i Swedencare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Internationell media:
Bernhard Kott
Tel.: +49 (0)5531 90-1721
E-mail: bernhard.kott@symrise.com

Svensk media:
Adam Hedengren-Deria, Kekst CNC
Tel.: +46 (0)76 135 30 76
E-mail: adam.hedengren-deria@kekstcnc.com

Investerare:
Tobias Erfurth
Tel.: +49 (0)5531 90-1879
E-mail: tobias.erfurth@symrise.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 januari 2024 kl. 18:30 CET.