Goda inledande resultat i Synartros prekliniska utveckling av SYN321

Synartro, som utvecklar ett nytt läkemedel för behandling av artros, meddelar att de inledande toxikologi- och säkerhetsstudierna för läkemedelskandidaten SYN321 har genomförts med goda resultat. Utvecklingsarbetet fortsätter därmed för att påbörja klinisk prövning under 2022.

SYN321 är en läkemedelskandidat för behandling av knäartros, baserad på de två välkända substanserna diklofenak och hyaluronsyra, vilka binds samman med Synartros unika teknologi (linker).

De prekliniska studierna som genomförs i samarbete med kontraktsforskningsbolaget Accelera beräknas vara slutförda under första kvartalet 2022. De första testerna i programmet har genomförts med goda resultat och de pågående samt kommande studierna fortgår enligt tidigare kommunicerad tidsplan.

”De initiala resultaten från programmet med säkerhetsstudier är bra, så vi kan fortsätta utvecklingen av SYN321 i gott tempo. Vi arbetar nu parallellt med övriga delar inför den kliniska prövningsansökan och ser fram emot att ta de återstående stegen för att därefter kunna initiera den första kliniska studien i människa under 2022”, säger Synartros vd Mia Brundin.

Synartro är ett bioteknikbolag med en patenterad teknologi för att länka samman substanser för att ge läkemedel bättre effekt och produktegenskaper. Bolagets första substans, SYN321, utvecklas för behandling av knäartros. Grundare är Bengt Lindqvist, som var en av forskarna bakom hyaluronsyraprodukterna Restylane och Healon (Pharmacia), Rune Ringom och Fredrik Lehmann. Bland huvudägarna återfinns Linc AB och grundarna.

Synartro, som utvecklar ett nytt läkemedel för behandling av artros, meddelar att de inledande prekliniska studierna har genomförts med goda resultat och att utvecklingsarbetet för att påbörja kliniska studier i människa under 2022 fortsätter enligt plan.

De initiala resultaten från programmet med säkerhetsstudier är bra, så vi kan fortsätta utvecklingen av SYN321 i gott tempo. Vi arbetar nu parallellt med övriga delar inför den kliniska prövningsansökan och ser fram emot att ta de återstående stegen för att därefter kunna initiera den första kliniska studien i människa under 2022.