Synartro får nytt patent i USA

Synartros patentansökan avseende bolagets plattform för läkemedelsadministration beviljas i USA. Med patentet stärker bolaget sin position för kandidaten SYN321 som utvecklas för behandling av knäartros i människa men också möjligheterna till utlicensiering inom andra områden och indikationer.

Patentet innefattar bolagets mekanism för att binda samman hyaluronsyra med en annan aktiv substans samt metoden för att tillverka bindningsmekanismen. Med patentet (US20160367684) får Synartro exklusivitet i USA till och med år 2035 med möjlighet till 5 års förlängning.

”Den amerikanska marknaden är den primära marknaden för Synartros kandidat SYN321 så det är av stor betydelse att patentet har beviljats. Vi ser även goda möjligheter till utlicensiering inom veterinärmedicin samt för andra indikationer där det kan vara fördelaktigt att binda ihop hyaluronsyra med en annan aktiv substans,” säger Mia Brundin, VD för Synartro.

SYN321 är en behandling som injiceras i knät för en lokal effekt med minimerad risk för biverkningar. I kandidaten används den patenterade bindningsmekanismen för att kombinera de kända substanserna diklofenak och hyaluronsyra, vilket förväntas ge potentiella fördelar såsom mer varaktig smärtlindring och optimerad biverkningsprofil.

På den nordamerikanska marknaden uppgick den årliga försäljningen av injicerbar hyaluronsyra till cirka 497 miljoner dollar under 2019. Nordamerika och Europa är de största marknaderna för artrosläkemedel och Synartros primära fokus.

Synartro har mottagit notifiering om beviljande för motsvarande patent i EU.

Synartro är ett virtuellt bioteknikbolag med huvudsäte i Uppsala. Bolagets patenterade plattform för läkemedelsadministration gör det möjligt att binda samman substanser för att ge nya effekter och förbättrade produktegenskaper. SYN321 utvecklas idag för knäartros i människor men har potential att användas i andra delar av kroppen samt för veterinärbruk. Synartro grundades av Bengt Lindqvist, som ingick bland uppfinnarna av hyaluronsyraprodukterna Restylane och Healon (Pharmacia), tillsammans med Rune Ringom och Fredrik Lehmann. Utöver grundarna återfinns idag även Recipharm Ventures AB bland bolagets större aktieägare.