Synartro rekryterar CFO och förstärker projektteamet inför start av kliniska studier

Bioteknikbolaget Synartro växlar upp inför nästa steg i utvecklingen av bolagets kandidat SYN321 och rekryterar Magnus Hurst som CFO samt Eva Arlander som har gedigen erfarenhet från läkemedelsbranschen och kliniskt utvecklingsarbete.

”Jag är mycket glad att kunna välkomna Eva Arlander som kompletterar vårt kliniska utvecklingsteam och Magnus Hurst som CFO för Synartro. De blir en viktig förstärkning i organisationen och det innebär att vi är väl rustade för att starta klinisk prövning av SYN321 enligt plan”, säger Mia Brundin, vd för Synartro.

”Med sin långa erfarenhet från läkemedelsbranschen och kliniskt utvecklingsarbete kommer Eva bidra både med viktig kompetens och till att vi kommer kunna öka hastigheten i utvecklingsarbetet. Magnus kombinerade finansiella och juridiska kompetens och hans omfattande erfarenhet från SAS och Kinnevik kommer att vara värdefulla för Synartro när vi går in i nästa utvecklingsfas med vår huvudkandidat.”

Eva Arlander har en gedigen bakgrund inom läkemedelsbranschen och har haft olika ledande befattningar på bland annat AstraZeneca, Medivir och Affibody, där hennes huvudfokus har varit klinisk utveckling. Hon har bland annat lett utvecklingen av en produkt från fas II ända till kommersialisering i EU och USA. Eva kommer att ingå i Synartros kliniska utvecklingsteam som konsult.

”SYN321 kan bidra till att fler patienter med artros får bättre smärtlindring och därigenom ett aktivare liv. Jag ser verkligen fram emot att arbeta för att detta blir verklighet och även att fortsätta utveckla nya möjligheter inom Synartro”, säger Eva Arlander.

Magnus Hurst har bred företagsekonomisk erfarenhet från SAS (Scandinavian Airlines) och Kinnevik-koncernen med tidigare uppdrag inom finans. Han kommer senast från SAS där han bland annat varit tillförordnad Head of Investor Relations och Head of Customer Service Development. Magnus tillträder som CFO den 17 maj 2021.

”Synartro har spännande möjligheter att förbättra miljontals människors liv och jag är väldigt glad att vara ombord. Min målsättning är att bidra med värdefullt stöd till VD och styrelsen, liksom till nuvarande och potentiella aktieägare”, säger Magnus Hurst.

Synartro är ett bioteknikbolag med en patenterad teknologi för att länka samman substanser för att ge läkemedel bättre effekt och produktegenskaper. Bolagets första substans, SYN321, utvecklas för behandling av knäartros. Grundare är Bengt Lindqvist, som var en av forskarna bakom hyaluronsyraprodukterna Restylane och Healon (Pharmacia), Rune Ringom och Fredrik Lehmann. Bland huvudägarna återfinns Linc AB, Recipharm Venture Fund AB och grundarna.

Jag är mycket glad att kunna välkomna Eva Arlander som kompletterar vårt kliniska utvecklingsteam och Magnus Hurst som CFO för Synartro. De blir en viktig förstärkning i organisationen och det innebär att vi är väl rustade för att starta klinisk prövning av SYN321 enligt plan.