Synartro tar in 34 Mkr inför studie på patienter med knäartros

Synartro, som utvecklar nytt läkemedel mot artros har tagit in 34 Mkr i en nyemission. Bolagets största aktieägare, investmentbolaget Linc, utökade sin ägarandel ytterligare. Kapitalet ska användas till att genomföra den första kliniska studien i människa med bolagets läkemedelskandidat SYN321.

Den kliniska fas I/IIa-studien planeras starta under 2022 i vilken personer med knäartros kommer att behandlas med Synartros läkemedelskandidat SYN321, som förväntas ge snabb effekt, långvarig smärtlindring och få biverkningar.

SYN321 är en injektionsbehandling för knäartros som består av antiinflammatoriskt läkemedel och hyaluronsyra vilket har en smörjande och stötdämpande effekt i leden. Substanserna binds samman med bolagets unika linker-teknologi.

”Det kommande året är oerhört viktigt för oss med hög aktivitet i utvecklingen av vår kandidat SYN321. Det nya kapitalet säkerställer att vi kan starta och genomföra den första studien i människa. Att Linc och flera andra större aktieägare ökar sitt ägande visar att de delar vår tro att SYN321 både kan hjälpa miljontals människor som lider av knäartros till ett aktivare liv och bli en kommersiell framgång”, kommenterar Mia Brundin, vd för Synartro.

Synartro är ett bioteknikbolag med en patenterad teknologi för att länka samman substanser för att ge läkemedel bättre effekt och produktegenskaper. Bolagets första substans, SYN321, utvecklas för behandling av knäartros. Grundare är Bengt Lindqvist, som var en av forskarna bakom hyaluronsyraprodukterna Restylane och Healon (Pharmacia), Rune Ringom och Fredrik Lehmann. Bland huvudägarna återfinns Linc AB och grundarna.

Synartro, som utvecklar nytt läkemedel mot artros har tagit in 34 Mkr i en nyemission. Kapitalet ska användas till att genomföra den första kliniska studien i människa med bolagets läkemedelskandidat SYN321.

Det kommande året är oerhört viktigt för oss med hög aktivitet i utvecklingen av vår kandidat SYN321. Det nya kapitalet säkerställer att vi kan starta och genomföra den första studien i människa. Att Linc och flera andra större aktieägare ökar sitt ägande visar att de delar vår tro att SYN321 både kan hjälpa miljontals människor som lider av knäartros till ett aktivare liv och bli en kommersiell framgång.