1 av 4 synskadade äldre känner sig ensamma

26 procent av alla synskadade över 65 år känner sig ensamma. Motsvarande siffra hos seende personer ligger på knappt 7 procent.
– Det är alarmerande siffror. En synnedsättning ska inte per automatik innebära ett utanförskap, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande på Synskadades Riksförbund.

Känslan av ensamhet och isolering är ett stort problem bland äldre synskadade. 26 procent av synskadade personer över 65 år upplever besvär av ensamhet och isolering. Bland de allra äldsta, 85 år och uppåt, ligger motsvarande siffra på 35 procent. Det visar en undersökning som Synskadades Riksförbund, SRF, gjorde bland sina medlemmar över 65 år under hösten 2022.

SCB ställde senast frågan om ensamhet och isolering till allmänheten under coronapandemin år 2020. Undersökningarna av levnadsförhållanden (ULF) visade att knappt sju procent av seende personer över 65 år kände sig ensamma. Skillnaden mellan de som ser och inte ser kopplad till känslan av isolering säger någonting om samhället i stort, menar SRF:s ordförande Niklas Mattsson.

– Det är alarmerande siffror. Personer som inte ser måste ha rätt till fler ledsagningstimmar så att de inte fastnar hemma. Tänk dig själv att inte ha timmar nog för att kunna ta en promenad, en fika med en kompis eller följa med på en social aktivitet tillsammans med jämnåriga. En synnedsättning ska per automatik inte innebära ett utanförskap, säger Niklas Mattsson.

År 2018 inrättade den brittiska regeringen, som första land i världen, en ensamhetsminister. Hemma i Sverige skrev Roland Utbult (KD) år 2019 en motion till riksdagen i vilken han föreslog att göra detsamma. Den fick senare avslag. ”Forskning har visat att ensamheten, att bo ensam och ha svaga sociala band, är lika dåligt för hälsan som att röka 15 cigaretter om dagen” skrev han. Känt är att ofrivillig ensamhet är ett samhällsproblem som kan få allvarliga konsekvenser. Det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, stroke, demens och psykisk ohälsa.

Synskadades Riksförbund vill se en satsning på åtgärder som bryter ofrivillig ensamhet. Fler ledsagningstimmar, en färdtjänst som finns till för alla samt ökade möjligheter att kunna delta i aktiviteter är steg på vägen. Ett stort ansvar ligger också hos arbetsgivarna, som måste ändra attityd vad gäller att anställa personer som har en synnedsättning. På en arbetsplats blir människor en del av ett sammanhang och en gemenskap som kan vara livet ut. Det är direkt kopplat till känslan av ensamhet.

Ordförande, Synskadades Riksförbund

Henrik Götesson
Intressepolitisk handläggare

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu
Sandsborgsvägen 52, 122 88 Enskede

Följ Synskadades Riksförbund på FacebookInstagram eller Twitter.