Allt färre grundläggande betaltjänster – gruppen synskadade drabbas hårt

Sverige når inte längre upp till det politiska målet att alla ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster. Det visar en ny rapport från länsstyrelserna.
– Vi måste skapa ett samhälle där allas behov tillgodoses, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande på Synskadades Riksförbund.

15 av 21 länsstyrelser bedömer att tillgången till grundläggande betaltjänster såsom kontantuttag, dagskasseinsättning och betalningsförmedling inte tillfredsställer privatpersoner i allmänhet. Det är en drastisk minskning från i fjol, då bara 3 länsstyrelser gjorde samma bedömning. Det visar en ny rapport från Länsstyrelsen i Dalarna, som har sammanställt länsstyrelsernas tankar om svenska betaltjänster.

– Det handlar i grunden om trygghet. Digitaliseringen lämnar många människor utanför och det drabbar framför allt de äldre. Att behålla betaltjänsterna blir således en fråga om demokrati. Vi måste skapa ett samhälle där allas behov tillgodoses, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande på Synskadades Riksförbund.

En av de grupper som drabbas hårdast är just gruppen synskadade. SRF:s medlemsundersökning från 2022 visar att 6 av 10 personer över 65 år inte kan använda e-legitimation och därmed inte kan betala på nätet. Det politiska målet är att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser och det är i första hand marknaden som bör tillhandahålla dessa. Men under de senaste åren har det skett en gradvis försämring av tillgången till kontantbaserade och manuella betaltjänster.

En av våra storbanker har till exempel försämrat en av sina tillgängliga betaltjänster, erfar SRF:s medlemmar. Banken erbjuder den som är blind att skicka in sina räkningar tillsammans med en betalorder. Tidigare fanns en speciell avdelning som hade hand om tjänsten och ett nummer att ringa vid frågor. Men sedan den samordnats med det vanliga brevgirot och kundtjänsten har åtskilliga klagomål inkommit från medlemmar i Synskadades Riksförbund.

– En person vi känner har nyligen fått brev från inkasso eftersom hon inte lyckats betala sin räkning med hjälp av tjänsten. Det finns utöver det personer som inte ens kan slå sin kod när de ska använda sitt kort. De är beroende av analoga betaltjänster. Många synskadade kan inte längre betala sina räkningar, säger Henrik Götesson, intressepolitik handläggare på Synskadades Riksförbund.

Redan 2019 spådde forskare att vi om några år helt kommer att förlita oss på elektroniska betalmetoder. Det baserades på enkätsvar från drygt 740 handlare i Sverige. ”För att säkerställa tillgången till samtliga grundläggande betaltjänster i hela landet bedömer vi att statens framtida roll bör ses över” skriver Länsstyrelsen i Dalarnas län.

Henrik Götesson
Intressepolitisk handläggare

Synskadades Riksförbund

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu
Sandsborgsvägen 52, 122 88 Enskede

Följ Synskadades Riksförbund på FacebookInstagram eller Twitter.