Bra med färdtjänst över länsgränsen: ”Nu måste fler ta efter”

Synskadades Riksförbund välkomnar att Skånetrafiken sedan den 1 februari har återinfört möjligheten till färdtjänst över länsgränserna för de som bo nära gränsen.

Nu hoppas vi att fler öppnar upp för den här möjligheten, som inte bara den enskilde resenären tjänar på, säger Niklas Mattsson, ordförande för Synskadades Riksförbund SRF.

Möjligheten till resor över länsgränsen till färdtjänstberättigade i Skåne togs bort 2020. Sådana resor har där, som på flera andra håll i Sverige, krävt riksfärdtjänst som måste bokas flera veckor i förväg.

Vi har ingen samlad statistik över vilka tillståndsgivare som inte tillhandahåller färdtjänst över kommun- eller länsgränserna, men vi vet att det är ett problem på många håll för våra medlemmar. Det sätter käppar i hjulet för pendling till arbete eller studier i grannlän, till exempel, samtidigt som du ju förväntas kunna ta jobb på pendlingsavstånd. Det kan ju också vara mycket smidigare för tillståndsgivaren om närmaste butik är över länsgränsen och inte i det egna länets centralort. Bättre för klimatet är det också, om resorna kortas, säger Niklas Mattsson.

Synskadades Riksförbund i Skåne har protesterat kraftfullt mot förändringarna tillsammans med förbundet DHR (Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet). De välkomnar att det nu har gett resultat.

När färdtjänsten över länsgränsen plockades bort försvårade det livet för många. Det är inte ovanligt att boende i gränskommuner har en ort på andra sidan länsgränsen som den viktigaste knytpunkten, det kanske är där du har familj och vänner, och inte just i den skånska centralorten. Därför borde den här möjligheten aldrig ha plockats bort från början, säger Maria Thorstensson, ordförande i SRF Skåne.

Niklas Mattsson hoppas nu att flera regioner följer efter, men betonar att synskadades tillgång till färdtjänst behöver stärkas på fler sätt än så.

Att kunna åka över länsgränsen har du ju ingen större nytta av om du inte får färdtjänsttillstånd, vilket många synskadade tyvärr får erfara. Och även de som får tillstånd oroar sig över nästa års prövning då den plötsligt kan dras in. Bedömningarna har blivit väldigt hårda och det måste förändras, säger Niklas Mattsson

Kontakt:

Niklas Mattson, förbundsordförande SRF