Den nya generationen kräver mer flexibel färdtjänst

När medlemmar har svårt att delta i föreningsverksamheten på grund av regler och gränser som hemkommunen sätter för färdtjänsten, beslutar sig Synskadades Riksförbund Bohuslän för att reagera.

Synskadades Riksförbund Bohuslän höll den 5 april sitt hundrade årsmöte. Föreningen har i alla dessa år varit en aktiv och respekterad del av Bohuslän.

Att personen med funktionsnedsättning inte kan resa inom länet eller regionen, som vilken annan medborgare som helst, är allvarligt. Detta bidrar till isolering och inskränker på de mänskliga rättigheterna. Personer med funktionsnedsättning bör ha samma chans till motion, kultur, social samvaro och föreningsliv som övriga. Eftersom funktionsnedsättningen kräver vissa anpassningar, finns inte alltid möjligheterna i den egna kommunen utan kräver resa över kommungränser.

Personer med synnedsättning har på grund av brister i tillgängligheten i kollektivtrafiken svårt att resa på annat sätt än med färdtjänst. Att man då skall behöva planera sin fritid dagar och ibland veckor i förväg, för att ansöka om en längre resa inom regionen, är kränkande. Att inte som vilken annan medborgare som helst kunna ta bilen eller kollektivt ta sig spontant till vänner, familj eller något kulturarrangemang utanför den egna kommunen är i högsta grad en inskränkning av de mänskliga rättigheterna.

Vid sitt hundraårsjubileum uppmanar härmed Synskadades Riksförbund Bohuslän de kommuner som begränsar sina funktionshindrade medborgare möjligheten till fri rörlighet, att se över regelverket, så att alla medborgare lever med samma förutsättningar och på samma medborgerliga villkor.

Ronny Blidberg

Ordförande Synskadades Riksförbund Bohuslän