Efter Synskadades Riksförbunds påtryckningar – tågutropen blir kvar

Tågutropen för inkommande och avgående tåg blir kvar på de 86 järnvägsstationer som har kvar dem. En stor seger för Synskadades Riksförbund – som arbetat för att utropen ska bli kvar.
– Det här är en oerhörd lättnad. Ingen ska behöva få en klump i magen när man kliver på ett tåg, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Den 15 februari hade Synskadades Riksförbund ett möte med Trafikverket för att få klarhet i vilka förändringar som var att vänta när det gäller eventuella neddragningar av utropen för inkommande och avgående tåg på landets järnvägsstationer. Tidigare har det funnits en rädsla från synskaderörelsen att en neddragning skulle ske redan i april, så som tillfälligt skedde i november 2021.

Men beskedet från Trafikverket blev att inga förändringar av utropen kommer att genomföras i år.

– Det här är en oerhörd lättnad. För oss synskadade är utropen väldigt viktiga eftersom det handlar om att befinna sig på rätt plats vid rätt tid. Ingen ska behöva få en klump i magen när man kliver på ett tåg, med rädslan för att åka åt fel håll.

Skälen som Trafikverket tidigare uppgett för att vilja genomföra neddragningen har varit att antalet tåg ökat så kraftigt att utropen blir för många. Man vill få ner bullret och genomföra utrop med högre kvalitet, bland annat göra utrop på engelska.

Nu planerar man för ett projekt kring hur trafikinformationen ska utformas framöver med tanke på personer med synnedsättning. SRF kommer att få möjlighet att delta i arbetet.

– Vi har haft en kontinuerlig och god dialog med Trafikverket. Våra ingångsvärden har varit lite olika men jag upplever att myndigheten lyssnat och tagit sig till av de synpunkter som vi framfört till dem.

Bakgrund:

I november 2021 kom beskedet att tågutropen på landets järnvägsstationer skulle tas bort för inkommande och avgående tåg. Utrop skulle i stället endast göras vid förändring i trafiken. Förändringarna av utropen hade redan genomförts vid en majoritet av landets 481 järnvägsstationer, de som berördes var de sista 86.

Synskadades Riksförbund mobiliserade sig för att påverka Trafikverket, vilka också tillfälligt backade från beslutet att tysta tågutropen.

På Trafikverkets tillgänglighetsråd (RTAF) i november meddelades att någon form av neddragning av stationsutropen på de 86 stationer som idag ropar ut information om tåg som går i tid och från rätt spår skulle genomföras den 3 april 2023. Så blir nu inte fallet.

Ordförande, Synskadades Riksförbund

Jimmy Pettersson
Intressepolitisk handläggare, Synskadades Riksförbund

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu
Sandsborgsvägen 52, 122 88 Enskede

Följ Synskadades Riksförbund på FacebookInstagram eller Twitter.