EU-valet 2014: Ännu ingen valhemlighet för synskadade

I dagarna började förtidsröstningen inför EU-valet den 25 maj.

Väljare med synnedsättning kan fortfarande inte kryssa en kandidat på valsedeln utan hjälp av en seende person.

– E-röstning kan vara en möjlig väg för synskadade. Då kan även vi ta del av en grundläggande demokratisk rättighet och inte längre tvingas visa hur vi röstar, säger Synskadades Riksförbunds intressepolitiske chef Urban Fernquist.

I FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som Sverige skrivit under, tas i artikel 29 upp att personer med funktionsnedsättning ska kunna rösta hemligt i val och att både valproceduren och valsedlarna ska vara tillgängliga.

Tidigast vid valet 2018 kan det bli aktuellt med e-röstning på vissa håll i landet. I ”Om e-röstning och andra valfrågor SOU 2013:24” slås fast att e-röstning behöver utredas vidare. Enligt Justitiedepartementet är frågan för närvarande vilande.

– Det räcker inte med en välvillig inställning. Anser man att en demokratisk rättighet även ska omfatta personer med synnedsättning, måste man agera för att Justitiedepartementet tillsätter den tänkta fördjupade utredningen, säger Urban Fernquist.

Synskadades Riksförbunds tidning Perspektiv frågade de svenska partierna i EU-parlamentet hur väljare med synnedsättning ska kunna personrösta hemligt vid EU-valet. Ta del av partiernas svar:

Moderaterna
Eventuellt skulle e-röstning via internet kunna öka möjligheterna för människor med en funktionsnedsättning att delta i val på jämlika villkor. 2011 års vallagskommitté har föreslagit att det ska tillsättas en utredning med uppdrag att närmare överväga förutsättningarna för att införa ett e-röstningssystem om man bedömer att kraven på säkerhet med mera kan uppfyllas.

Folkpartiet
Vi är försiktigt positiva till att pröva e-röstning, vilket skulle kunna innebära bättre möjligheter för synskadade att rösta hemligt. Men än har man inte helt löst säkerhetsproblemen med e-röstning. Enligt vallagen har en valfunktionär som hjälper någon att rösta tystnadsplikt. Under våren har regeringen lagt fram en proposition där Folkpartiet har varit pådrivande. Den innebär bland annat att röstmottagare måste utbildas. Det borde innebära ökad kännedom om tystnadsplikt.

Centerpartiet
Centerpartiet är för e-röstning, vilket skulle göra det lättare för synskadade att rösta hemligt. Frågan är dock inte helt lätt eftersom det är viktigt att vi hittar ett system där man kan rösta utan risk för otillbörlig påverkan. Vallagskommittén föreslog en fördjupad utredning så att försök med e-röstning ska kunna genomföras 2018.

Kristdemokraterna
Det är viktigt att Sverige lever upp till FN-konventionen och Kristdemokraterna driver därför att vi till valet om fyra år ska ha utvecklat ett elektroniskt röstsystem.

Socialdemokraterna
Det är beklagligt att det inte finns en fungerande teknik för detta. Vid valet 2018 planeras försök med elektronisk röstning. Då kommer valhemligheten även att omfatta personröstning för synskadade.

Miljöpartiet
Regeringen måste se till så att röstande i full hemlighet kan ske även för synskadade.

Vänsterpartiet
Vänsterpartiet vill framför allt diskutera möjligheterna till digitalt stöd, ett säkert system som skyddar den personliga integriteten. Vi vill också att valnämnden ska se till att det finns röstmottagare som dels kan åka hem till personer men också vara behjälpliga i vallokalen. En fördel med "hembesök" för förtidsröstning är att det inte finns andra som kan lyssna på det som sägs.

Piratpartiet
Vi vill införa en form av elektronisk röstning där man i varje röstbås har en skrivare som bara kan skriva ut valsedlar utan att registrera var och när och vem som gör det. En sådan skrivare skulle lätt kunna utrustas med punktskrift på knapparna samt ett uttag för hörlurar så att en person med nedsatt syn kan få alternativen upplästa för sig och sedan själv kunna göra valen. Vi tror inte på e-röstning över nätet, eftersom det innebär ett alltför stort hot mot valhemligheten.

Kontaktuppgifter:
Urban Fernquist, intressepolitisk chef, Synskadades Riksförbund, tel: 08- 39 91 53, urban.fernquist@srf.nu
Leif Jeppsson, förbundsjurist, Synskadades Riksförbund, tel: 08 – 39 92 48, leif.jeppsson@srf.nu

Presskontakt:
Åsa Nilsson