Kraftsamling för syntolkad kultur och sport i Umeå

Synskadades Riksförbund Västerbotten inleder ett samarbete med Norrlandsoperan,
Umeå Teaterförening och Parasport Västerbotten.
Nu presenteras höstens nystartade samverkan för syntolkade kultur- och sportevenemang.

En man sitter i en stol frsedd med ett headset Ovanfr hans huvud svvar ansikten som visar olika slags knsloyttringar

Syntolkning är att få beskrivet det som syns men inte hörs på scenen. Bild: Synskadades Riksförbund.

– Kultur- och sportupplevelser blir tillgängliga för fler genom att vi skapar ett långsiktigt och varierat samarbete kring syntolkade live-arrangemang, säger Britta Amft, projektledare vid Norrlandsoperan.

Hösten 2021 bjuder på ett omväxlande program med teater, opera och dans som görs tillgänglig för personer med synnedsättning genom live-syntolkning.

Synskadades Riksförbund Västerbotten sammanställer programmet under namnet ”Kikaren” och samordnar bokningarna.

– Det ska vara lätt att ta del av kultur och sport live. Därför vill vi hjälpa våra medlemmar att hitta aktiviteter och underlätta det praktiska, säger ombudsman Ann Lindmark på Synskadades Riksförbund Västerbotten.

Höstprogrammet erbjuder något för de flesta. Från den blodiga operan Macbeth till en riktig teaterklassiker med En handelsresandes död. Det blir även dans och senare i år hoppas vi också kunna erbjuda sportevenemang.

Programmet Kikaren planeras att ges ut halvårsvis med aktuella syntolkade evenemang.

Så fungerar syntolkning

– Syntolkning är lite som att lyssna på en fotbollsmatch live på radion, säger Thomas Sandström aktiv i Synskadades Riksförbund sedan många år.

I live-syntolkning får publiken en introduktion innan föreställningen för att kunna hänga med i handlingen. Ibland får publiken träffa artisterna innan för att höra deras röster och kanske känna på kostymer och scenografi.
Under föreställningen viskar tolken i en mikrofon och beskriver det som syns på scenen. Publiken har hörlurar och upplever föreställningen genom ljudet från scenen tillsammans med syntolkningen.

– Att alla människor ska kunna ta del av kultur är en demokratifråga. Vi är glada att vi tillsammans kan öppna upp verksamheterna för fler och förhoppningsvis nå ut till personer som tidigare inte kunnat gå, säger Eva Lindau från Umeå Teaterförening.

Lokala syntolkar

I dagsläget finns endast ett fåtal tolkar bosatta i Västerbotten som har både utbildning och erfarenhet. Möjlighet att utbilda sig till syntolk finns det bland annat på Fellingsbro folkhögskola i Örebro som har en ettårig syntolksutbildning på distans. I Umeå siktas det på att anordna en egen utbildning senare i år för att utöka tolkkompetensen på plats.

Mediekontakter

Synskadades Riksförbund Västerbotten, Ann Lindmark, 090-695 10 05, 072- 141 05 05, ann.lindmark@srf.nu
Thomas Sandström, 070- 663 13 63, thomas.sandstrom@ume.se

Syntolkade föreställningar hösten 2021

Oktober

Lördag 9 oktober klockan 15:00 Opera: Macbeth. Stora Scenen, Norrlandsoperan
Torsdag 14 oktober klockan 19:00 Teater: En handelsresandes död. Vävenscenen
Onsdag 27 oktober klockan 19:00 Dans: Pianofavoriter. Black Box, Norrlandsoperan

November

Lördag 20 november klockan 15:00 Dans: Transplantation. Black Box, Norrlandsoperan
Söndag 28 november klockan 16:00 Opera: Kejsarens nya kläder. Stora Scenen, Norrlandsoperan

December

Tisdag 7 december klockan 12:00 Lunchteater: Som ett jävla solsken, Studion Umeå Folkets Hus

Sportevenemang tillkommer.

Ledsagare medföljer gratis.

Biljettbokning: 090-18 96 33, vasterbotten@srf.nu

För ytterligare information

Synskadades Riksförbund Västerbotten, Ann Lindmark, 090-695 10 05, 072 - 141 05 05, ann.lindmark@srf.nu
Umeå Teaterförening, Eva Lindau, 070-341 72 48, Eva@umeateaterforening.se
Norrlandsoperan, Britta Amft, 073-823 13 93, britta.amft@norrlandsoperan.se
Parasporten Västerbotten, Sofie Gustafsson, 070- 528 05 43, sofie.gustafsson@parasport.se
Syntolk Stina Lundin, 070-483 67 44, stina.lundin@live.se

Macbeth: https://newsroom.notified.com/norrlandsoperan-1/media/102872/macbeth

Transplantation: https://newsroom.notified.com/norrlandsoperan-1/media/152393/transplantationjpg

Kejsarens nya kläder: https://newsroom.notified.com/norrlandsoperan-1/media/152394/kejsarens-nya-kladerjpg

Som ett jävla solsken: http://www.annalenahemstrom.se/KONTAKT/kontakt.html

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu

Citat

Det ska vara lätt att ta del av kultur och sport live. Därför vill vi hjälpa våra medlemmar att hitta aktiviteter och underlätta det praktiska.
Ann Lindmark, Synskadades Riksförbund Västerbotten