Ledarhundsförare diskrimineras fortsatt: ”Måste upphöra”

Ledarhundsförare fortsätter att diskrimineras i Sverige. För tillfället finns det åtta ärenden som utreds hos Diskrimineringsombudsmannen (DO).
– Diskrimineringen mot ledarhundsförare måste upphöra, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Idag är det den internationella ledarhundsdagen. I Sverige finns cirka 265 så kallade ledarhundsekipage, alltså ledarhunden och dess synskadade förare. Som tjänstehundförare får du en tjänstekortslegitimation att bära med dig, som försäkrar att du och din hund är ett tjänstehundsekipage. Det ska säkerställa att hunden får följa med sin förare in på apoteket, i klädbutiker och andra offentliga platser.

Men flera ledarhundsförare har under en längre tid beskrivit att de är frustrerade över bristen på rättsligt skydd och att man i verkligheten hindras just för att man har ledarhund. I mars 2023 rapporterades om en kvinna som nekades hyra en studentbostad i Borås på grund av att hennes ledarhund ansågs utgöra ett husdjur, vilket inte var tillåtet enligt fastighetsbolagets regler.

– Diskrimineringen mot ledarhundsförare måste upphöra. Ledarhundsförare måste ha rätt till det offentliga rummet, som butiker och restauranger, på samma sätt som alla medborgare har, säger förbundsordförande Niklas Mattsson.

För närvarande ligger det åtta ärenden som utreds hos DO, där fallet i Borås utgör ett. Det är en skillnad gentemot tidigare år då anmälningar om diskriminering ofta inte utreddes överhuvudtaget.

– Det är oroväckande att ledarhundsförare fortsätter diskrimineras men det är viktigt att vi nu faktiskt har en DO som tar anmälningarna på allvar. Vi har förhoppningar om att det kommer leda till klargörande domar och i förlängningen till att ledarhundsförare inte diskrimineras på det sätt som sker idag, säger Anna Quarnström, förbundsjurist på Synskadades Riksförbund.

– Det är angeläget att motverka diskriminering som har samband med funktionsnedsättning och som kan drabba personer som använder ledar- eller assistanshund som hjälpmedel. En viktig del i det är att utreda och driva fler ärenden, och en annan viktig del är också att sprida information till rättighetsbärare och skyldighetsbärare om det skydd som finns enligt diskrimineringslagen, säger diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius.

Fakta:
DO har fått ett regeringsuppdrag att genomföra informationsinsatser om skyddet mot diskriminering för personer med funktionsnedsättning som använder ledar- eller assistanshund. I uppdraget ingår att informera om bestämmelser som kan påverka tillgängligheten till bland annat restauranger och butiker samt att beakta tillgängligheten för personer med andra funktionsnedsättningar som till exempel astma och allergi.
Uppdraget ska redovisas den 1 november 2023.

Förbundsordförande, Synskadades Riksförbund

Anna Quarnström
Förbundsjurist, Synskadades Riksförbund

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu
Sandsborgsvägen 52, 122 88 Enskede

Följ Synskadades Riksförbund på FacebookInstagram eller Twitter.