Ny socialtjänstlag presenterad. Men varför tiger ministern om stödet till personer med funktionsnedsättning?

Igår presenterade socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall, M, regeringens förslag till ny socialtjänstlag med fokus på förebyggande insatser och barns rättigheter. Noterbart var att inte ett ord sades om stärkt lagstiftning kring insatser för personer med funktionsnedsättning.

- Det är anmärkningsvärt med tanke på de tydliga försämringar som skett under en följd av år, bland annat i fråga om synskadades möjligheter att få insatsen ledsagning via socialtjänstlagen, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande för Synskadades Riksförbund (SRF).

Han välkomnar flera av förslagen till förändringar av socialtjänstlagen som hittills blivit kända. Det är till exempel positivt att mer kraft ska läggas på tidiga insatser för barn och att lagen i den delen utgår från barnkonventionen. Det är också bra att socialtjänsten mer uttalat ska arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Men trots att välfärden för funktionshindrade har krackelerat, befarar SRF att den lagrådsremiss regeringen väntas offentliggöra på torsdag inte kommer innehålla några väsentliga uppdateringar av de regler som gäller stöd till personer med funktionsnedsättningar. Det innebär i så fall att gamla, otidsenliga formuleringar kommer att finnas kvar i lagen, med alla de kända problem det skapar för bland andra synskadade.

- Vi har lyft detta med socialtjänstministern och påpekat att lagen i så fall redan från början kommer att stå i strid med FN-konventionen för personer med funktionsnedsättning, vilket vore en stor besvikelse, säger Niklas Mattsson.

Huvudproblemet tycks vara att den utredning som ligger till grund för lagrådsremissen fick tydliga direktiv att inte höja ambitionen i fråga om insatserna för personer med funktionsnedsättning. Utredaren hade velat föreslå att insatserna ska ge ”goda levnadsförhållanden”, men ansåg sig inte ha mandat att göra det. Den gamla formuleringen om ”skäliga levnadsförhållanden” ligger därför kvar. Ambitionsnivån blir således avsevärt lägre än vad FN-konventionen anger och rimmar inte heller med målet för den svenska funktionshinderpolitiken som är ”full delaktighet”.

Vad som anses som skäligt har dessutom steg för steg tolkats om av kommunerna, till att nu vara så lite som möjligt, vilket är en viktig förklaring till de försämringar som på senare år har drabbat synskadade.  Om regeringen hade velat det hade de förstås kunnat komplettera utredningen för att rätta till de uppenbara bristerna. Men SRF har inte fått några signaler om att så blir fallet.

- Ett av de nya övergripande målen som presenterades handlar om att enskilda ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande, och det tycker vi måste gälla även för synskadade, säger Niklas Mattsson.

niklas.mattsson@srf.nu

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu