Nytt bottenrekord för ledsagning åt synskadade: ”Skamgränsen passerad”

Stödet i form av ledsagning till synskadade når nya bottenrekord. Antalet personer som har ledsagning via LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, sjönk i fjol ytterligare, visar Socialstyrelsens statistik.
– Skamgränsen för hur illa människor får behandlas är passerad och det med råge, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Som rapporterats i bland annat Uppdrag Granskning har antalet personer som får ledsagning enligt *LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, minskat kraftigt de senaste åren. År 2010 var antalet personer som tillhörde personkrets 3 och som erhöll ledsagarservice 2 484. År 2021 låg motsvarande siffra på 856, vilket inneburit en minskning på över 65 procent på drygt tio år.

Nu är Socialstyrelsens statistik för 2022 släppt och det står klart att den negativa trenden fortsätter. Endast 779 erhöll ledsagning enligt LSS under fjolåret.

– Det här är en ny bottennivå som bekräftar den utveckling vi ser i beslut och inte minst domar i domstol. Det pågår ett gigantiskt välfärdssvek, säger Anna Quarnström, förbundsjurist på Synskadades Riksförbund.

När LSS tillkom var ledsagarservicen en insats tänkt för synskadade men om utvecklingen fortsätter kommer det på sikt inte vara några blinda alls som får insatsen. Gravt synskadade och blinda hänvisas i stället till att söka socialt bistånd eller ledsagning enligt Socialtjänstlagen (SoL). Den ska garantera medborgare ”skälig levnadsnivå” men Synskadades Riksförbunds medlemmar vittnar om att gränserna för vad som anses vara skälig levnadsnivå också blir allt snävare.

Som konsekvens får synskadade inte ledsagning, eller endast viss ledsagning för att lämna bostaden två–fyra timmar i månaden.

– Det innebär att synskadade som varit aktiva samhällsmedborgare förr nu isoleras till sina bostäder. Skamgränsen för hur illa människor får behandlas är passerad och det med råge, säger Niklas Mattsson.

Just nu pågår en utredning på Socialstyrelsen som ser över ledsagarservice och ledsagning. Utredningen ska redovisas i juni 2023.

* Fakta: LSS – lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

Lagen har som syfte att människor med funktionsnedsättningar ska få det stöd som behövs för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Lagen innehåller tio olika insatser att söka men för att vara aktuell för dessa ska man först kvalificera för en av tre grupper, så kallade personkretsar, där personer med synnedsättning i regel tillhör personkrets 3.

I den ingår personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om det är stora och orsakar betydande svårigheter i det dagliga livet och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

Förbundsordförande, Synskadades Riksförbund

Anna Quarnström
Förbundsjurist, Synskadades Riksförbund

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu
Sandsborgsvägen 52, 122 88 Enskede

Följ Synskadades Riksförbund på FacebookInstagram eller Twitter.