Ögonvårdspriset

Synskadades Riksförbunds Ögonvårdspris 2011 går till synpedagog Krister Inde och professor Ann Hellström.

Synpedagog och författare Krister Inde i Karlstad har länge varit en portalfigur inom utvecklingen av svensk rehabilitering för personer med synnedsättning. Han är en eldsjäl och entusiast som skapar debatt. Nyligen arrangerade Krister Inde den första konferensen om synnedsättning i samband med stroke. Han sprider också svensk synrehabilitering internationellt.

– Ibland kallar jag mig ”expertpatient”, eftersom jag också är en av de professionella som synpedagog och författare till en del material inom synrehabiliteringen, säger Krister Inde.

Synskadades Riksförbund och många föräldrar ställer stora förhoppningar på professor och ögonläkare Ann Hellströms forskning. Tillsammans med sitt forskarlag på ögonavdelningen för barn på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg utvecklar Ann Hellström behandlingsmetoder för att tidigt upptäcka riskfaktorer för synnedsättning hos för tidigt födda barn.

– Det känns hedrande och utmanande att få detta pris. För varje steg vi tar närmare en behandling för att förhindra synnedsättning hos denna utsatta grupp barn har vi vunnit en seger, säger Ann Hellström.

Synskadades Riksförbund instiftade Ögonvårdspriset 1992 som en uppmuntran till forskare och övriga yrkesutövare som gjort betydelsefulla insatser inom ögonområdet.

Den 22 oktober kl. 13.30 på Synskadades Riksförbunds kongress i Bålsta tar pristagarna emot en prissumma på vardera 30 000 kronor.

Kontakta gärna ögonvårdspristagarna

Krister Inde tel: 070 - 573 42 01