Punktskrift på maten som på medicinen

Att ta rätt medicin ur pillerburken och slippa oron för att förväxla läkemedel är en stor trygghet för personer med grav synnedsättning.

Det är nu över tio år sedan alla nya läkemedelsförpackningar i EU började märkas med punktskrift.

– EU-direktivet har verkligen betytt ökad säkerhet för många synskadade, säger ordföranden i Synskadades Riksförbund Håkan Thomsson.

Den 4 januari på den internationella Punktskriftsdagen uppmärksammas minnet av punktskriftens uppfinnare Louis Braille, född i Frankrike den 4 januari 1809.

– Den stora framgången med punktskriftsmärkt medicin måste nu fortsätta, säger Håkan Thomsson.

Det blir allt lättare och billigare att trycka punktskrift. I livsmedelsbutiker lyser punktskriften än så länge med sin frånvaro.

– Att slippa ta fel på fil, mjölk och andra basvaror i kylskåpet vore mycket välkommet.

De ytterst få punktskriftsmärkta varor Synskadades Riksförbund funnit i handeln är en sorts pepparkakor, ett märke med skönhetsprodukter och en typ av buljong. På Systembolaget finns även ett vin med punktskrift.

Mediekontakter
Håkan Thomsson, förbundsordförande Synskadades Riksförbund, tel: 08-39 91 11, 0703-18 36 90, hakan.thomsson@srf.nu

Bakgrund
Punktskrift finns i böcker, tidskrifter, på läkemedelsförpackningar, hissknappar, bankomater, skyltar och på flera andra ställen i det offentliga rummet.

Punktskrift används också för att läsa vad som står på en datorskärm eller i användningen av smarta telefoner. Riksbankens sedelmått för de nya sedlarna är ett bra exempel på punktskrift i vardagen.

Alla gravt synskadade och blinda ska kunna kommunicera med ett eget skriftspråk. Få som förlorar synen i vuxen ålder får en ordentlig utbildning i punktskrift. Att få lära sig punktskrift är ingen rättighet i svensk lag. Det är stor risk att den som förlorar synen även går miste om ett fungerande skriftspråk.

Punktskrift är upphöjda kännbara punkter som bildar tecken som läses med fingertopparna. Goda punktskriftsläsare läser åtminstone ungefär så fort som man pratar. De flesta punktskriftsläsare har lärt sig läsa som barn, men det är fullt möjligt att lära sig läsa rimligt bra som vuxen om man är envis. Vanligare bland vuxensynskadade är dock att man lär sig att läsa kortare meddelanden.

Ytterligare material om punktskrift.

Pressansvarig Åsa Nilsson, 08- 39 91 75, asa.nilsson@srf.nu

Den 4 januari uppmärksammas den internationella Punktskriftsdagen.