Regeringen blundar för behoven hos synskadade

”Vi vet att ni bara får det sämre och sämre, men avser inte att göra någonting åt det.” Ungefär så kan regeringens hållning i budgetpropositionen för nästa år sammanfattas, där åtgärder för att förbättra livet för synskadade uteblir.

– Regeringen kan satsa miljarder på sänkta skatter för höginkomsttagare, men en utredning om ledsagning eller ett förtydligande av färdtjänstlagen är tydligen omöjligt. Ett jobbskatteavdrag för den som tjänar 65 000 kronor per månad hjälper inte blinda att slippa inlåsning i sina hem, vilket är konsekvensen med dagens politik. Trots att regeringen uttryckligen säger sig vara medveten om synsvagas och blindas problem att få ledsagning och färdtjänst, struntar de i vår rätt till ett värdigt liv, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.

Våra krav är egentligen ganska enkla, synskadades rättigheter ska regleras i lagar som inte skapar så stort tolkningsutrymme att den hjälp du får helt beror på var i Sverige du är bosatt. Elisabeth Svantesson kan uppenbarligen snabbutreda sänkt skatt för riskkapitalbolag. Varför inte också utreda en lag om ledsagning, så att synskadade ska slippa bli isolerade i sina hem, säger Niklas Mattsson.

Bakgrund:

Ledsagning: Ledsagningshjälp för synskadade med stöd av LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, var tidigare ett vanligt sätt för synskadade att få hjälp att till exempel handla, gå till läkaren, frisören eller komma ut i naturen. År 2010 var antalet som tillhörde personkrets tre i lagen, vilket synskadade gör, och som erhöll ledsagarservice 2 484 personer. År 2023 låg motsvarande siffra på 694, vilket innebär en minskning på 72 procent på 14 år. Detta utan några lagändringar, men en gradvis förskjutning av rättspraxis i domstolarna.

Färdtjänst: Synskadades Riksförbund har länge fått larm om en liknande utveckling vad gäller möjligheten att få färdtjänsttillstånd. Detta beror på oklarheter i lagstiftningen om färdtjänsten, vilket adresserades våren 2023 när myndigheten Trafikanalys presenterade en utredning på temat. Den var sprungen ur ett regeringsuppdrag, och tydlig i sina slutsatser. Lagen om färdtjänst fungerar inte som det var tänkt, och ändringar behövs. Orienteringssvårigheter måste vägas in i besluten, och ett dörr till dörr-perspektiv vara grundläggande i tillståndsbedömningarna. Det vill säga att hela sträckan hemifrån räknas in.

Kontakt:

Niklas Mattsson, förbundsordförande SRF