SRF uppmanar regeringen: Genomför förslagen i Trafikanalys utredning

Idag presenterades Trafikanalys utredning av tillämpningen av färdtjänstlagen. Utredningen innehåller flera delar som hade förtydligat att synskadade ska ha rätt till färdtjänsttillstånd.

– Det finns mycket kvar att göra men de här förslagen måste genomföras snarast, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Under fredagen presenterades Trafikanalys utredning av tillståndsgivningen för färdtjänst. Utredningen visar på en lägesbeskrivning som stämmer väl överens med den som Synskadades Riksförbund har. Därtill lämnas flera förslag på lagändringar som förtydligar att blinda och personer med svåra synnedsättningar ska ha rätt till färdtjänst.

– Vårt hårda slit har gett resultat. Det finns mycket kvar att göra men de här förslagen måste genomföras snarast så att fler synskadade kan få rätten att använda färdtjänst igen, säger Niklas Mattsson.

– Nu ser vi fram emot att regeringen omedelbart går vidare med förslagen och ser till att de så snart som möjligt genomförs, fortsätter Niklas Mattsson.

Problemet har varit att synskadades svårigheter att orientera oss i olika miljöer, såsom att röra oss i trafikmiljön eller att ta oss till och från hållplatser eller stationer för den allmänna kollektivtrafiken inte tagits med när rätten till färdtjänsttillstånd bedöms. Regioner och kommuner verkar inte vilja se att det är av avgörande betydelse. Blinda, personer med dövblindhet och personer med svåra synnedsättningar får idag alltså inte den sakliga bedömning som förvaltningslagen föreskriver.

– Färdtjänstlagen har inte tillämpats på ett sätt så att bedömningen tagit in synskadades svårigheter att förflytta sig i utomhusmiljön. Utredningen har på ett bra sätt analyserat de aspekterna och lämnat förslag som väger in orienteringsbegreppet i bedömningen, säger Jimmy Pettersson, intressepolitisk handläggare på Synskadades Riksförbund.

Bakgrund:

I mars 2022 gav den tidigare regeringen Trafikanalys i uppdrag att analysera den nuvarande tillämpningen av bestämmelserna i lagen om färdtjänst samt analysera om och i så fall vilka lagändringar som behöver göras.

Bakgrunden var de många uppmärksammade fall där personer som tidigare ansetts tillhöra färdtjänstens målgrupp plötsligt nekats rätt till färdtjänst. Med anledningen av det arrangerade även Synskadades Riksförbund en manifestation i mars 2022 där också över 16 000 namnunderskrifter överlämnades till dåvarande infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Ordförande, Synskadades Riksförbund

Jimmy Pettersson
Intressepolitisk handläggare, Synskadades Riksförbund

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu
Sandsborgsvägen 52, 122 88 Enskede

Följ Synskadades Riksförbund på FacebookInstagram eller Twitter.