SRF välkomnar remiss om tydligare regler för elsparkcyklar

Regeringen går nu Synskadades Riksförbund tillmötes i frågan om hårdare krav på felparkerade elsparkcyklar. Under dagen skickade infrastrukturminister Tomas Eneroth ut en remiss ut gällande förbud att parkera på gång- och cykelbana. En fråga som SRF tidigare pekat på som viktig för att öka tillgängligheten för synskadade i stadsmiljön.

– Det är glädjande att Tomas Eneroth föreslår detta krafttag. Det här har vi önskat i många år. Nu finns det äntligen ett vettigt verktyg för kommunerna att komma till rätta med problemen med elsparkcyklar i gatumiljön, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande för Synskadades Riksförbund.

Förbudet ska göra det enklare för kommuner att avgöra vad som är en felparkering och att forsla bort felparkerade elsparkcyklar. Kostnaden ska elsparkcykelföretagen själva stå för enligt förslaget. SRF kommer nu att se över remissen som kan bli ett steg mot att förbättra tillgängligheten på gångbanorna för synskadade. För synskadade är det viktigt att gatumiljön är lättframkomlig och utan hinder. Något som en tydligare ordning för parkering av elsparkcyklar kan bidra med.

Joakim Spångberg
Synskadades Riksförbund