Synskadades intressen måste värnas vid ledarhundsflytt

Idag väntas riksdagen besluta att Myndigheten för delaktighet tar över ansvaret för ledarhundsverksamheten. Prioriteringen nu måste vara att flytten sker på ett sätt som tar vara på den kompetens och erfarenhet som finns i verksamheten idag. Inte minst gäller detta matchningen – rätt hund till rätt förare. Det är en komplex process som måste fungera på ett sätt som tar hänsyn till den enskildas behov. Det säger ordförande för Synskadades riksförbund (SRF) Niklas Mattsson i en kommentar.

–  SRF har haft ansvaret i över 15 år, det är ingen hemlighet att vi gärna sett att det stannat hos oss. Det finns ju inte heller någon kritik mot verksamheten, snarare tvärtom. Flytten sker av rent principiella skäl. Då det handlar om myndighetsutövning vill regeringen att det ligger på en myndighet.

– Vi har byggt upp unik kompetens på området, inte minst när det gäller den viktiga matchningen. Det får inte bli något kösystem där hundar slumpmässigt delas ut efter en i förhand bestämd lista. Att förstå helheten i den synskadades vardag är också viktigt, där ledarhunden ska passa in på bästa sätt tillsammans med andra hjälpmedel för att öka framkomligheten. Vi hoppas att helhetsperspektivet som präglat verksamheten inte försvinner. Från SRF:s sida kommer vi självklart bistå med vår kompetens. Det är viktigt att flytten sker på ett sätt som gör att verksamheten fungerar väl även framåt, nu ska vi gemensamt se till att det blir så.

Bakgrund

Synskadades riksförbund har haft ansvaret för ledarhundsverksamheten sedan 2005. SRF har idag myndighetsansvar gällande att besluta om dispositionsrätt, tilldelning och återtagande av ledarhund. Den 1 april 2024 tar Myndigheten för delaktighet över ansvaret för verksamheten.

I Sverige finns strax över 260 ledarhundar i tjänst i april 2022. I januari 2021 var 150 av förarna kvinnor och 111 män. Av förarna var 74 procent i arbetsför ålder. Åtta av tio ledarhundar var labradorer.

Kontakt:

Amanda Schulin