Synskadades Riksförbund välkomnar Riksrevisionens granskning av statliga myndigheters arbete med att utveckla digital service.

Nyligen meddelade Riksrevisionen att myndigheten kommer att inleda en granskning av statliga myndigheters arbete med att utveckla digital service. Synskadades Riksförbund välkomnar denna granskning.

- Det är oroväckande att Sverige halkar efter internationellt i digital tillgänglighet. Så ska det inte vara. Vi välkomnar utredningen och kräver att svenska myndigheter vidtar åtgärder för att förbättra tillgängligheten, säger Niklas Mattsson förbundsordförande för Synskadades Riksförbund.

- Det är av största vikt att myndigheternas webbsidor är tillgängliga. De digitala tjänsterna medför ett mervärde för användaren och möjliggör för många synskadade att på egenhand exempelvis läsa post och underteckna blanketter. Det är därför viktigt att det ska fungera, fortsätter Niklas Mattsson förbundsordförande för Synskadades Riksförbund.

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu