Trafikverkets app ersätter inte utropen

I fredags presenterades Trafikverkets nya app ”Mina tåg”. Appen är framtagen för att underlätta för de med synnedsättning och innehåller trafikinformation för innan och under resa med tågtrafik.

"Mina tåg" har flera bra funktioner: en tydligare design för texten, uppläsning och röstkommandon. Synskadades Riksförbund har också fått delta som referensgrupp under framtagandet av appen och anser att den kan komma och bli ett bra komplement till den information som redan finns för spårtrafiken.

-          Vi tror att "Mina tåg" kan komma att spela en viktig roll som komplement men kan aldrig ersätta utropen säger Niklas Mattsson, ordförande för Synskadades Riksförbund.

Trafikverket har dock sedan tidigare lyft att Mina tåg kommer att ersätta befintliga utrop på tågstationerna, något som Synskadades Riksförbund kritiserat. Vidare menar Synskadades riksförbund att appen saknar viktiga funktioner så som push notiser vid förändrade tider, något som är en nödvändig förbättring för appen framöver.

"Mina tåg" finns att ladda ner via Trafikverkets hemsida:

Joakim Spångberg
joakim.spangberg@srf.nu