Väjningsplikten riskabel för synskadade

Synskadades Riksförbund och NTF inför Vita käppens dag:

Granska trafiksäkerheten för synskadade

Den 15 oktober är det ”Vita käppens dag”. Då uppmärksammas situationen för personer med synnedsättning extra runt om i världen.

När väjningsplikten, som gav gångtrafikanter företräde vid obevakade övergångsställen, infördes för tolv år sedan glömdes en trafikantgrupp bort – personer med synnedsättning. De vita strecken ansågs invagga gångtrafikanter i en falsk trygghet. Förare och fotgängare skulle istället ha ögonkontakt. För personer med synnedsättning är ögonkontakt en omöjlighet. Sedan dess har många övergångställen tagits bort med argumentet att de inte kan anses säkra och för dyra att bygga om.

– Nu vet ingen hur många övergångställen det finns i landet visar vår rundringning till Trafikverket, Transportstyrelsen och Sveriges Kommuner och Landsting, säger Synskadades Riksförbunds ordförande Håkan Thomsson.

De upphöjda gångpassager som får bilister att sänka farten har på vissa håll ersatt övergångställena. För landets synskadade är gångpassager en katastrof. De har ingen kant som skiljer trottoaren och gatan åt så att synskadade med sin vita käpp kan känna att de lämnat trottoaren för att gå över gatan. För fotgängare med synnedsättning är det bättre med ljus- och ljudreglerade övergångsställen.

NTF och Synskadades Riksförbund föreslår att trafikpolitiker och tjänstemän på Vita Käppens dag lär sig mer om hur det är att vara gångtrafikant med nedsatt syn.

– Ta på er en ögonbindel och försök att ta er över en gångpassage med vit käpp, sägerJan Sandberg VD på NTF.

– Berörda myndigheter bör göra en analys av hur väjningsplikten påverkat trafiksäkerheten och tillgängligheten för personer med nedsatt syn, säger Håkan Thomsson.

För ytterligare information:

Håkan Thomsson, ordförande Synskadades Riksförbund

Tel: 08 - 39 91 11 www.srf.nu

Jan Sandberg, VD NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande

Tel: 070 - 580 3000 www.ntf.se

Presskontakt:
Åsa Nilsson
Tel: 08- 39 91 75
asa.nilsson@srf.nu

Följ oss på Facebook och Twitter:
www.twitter.com/srfriks