Valhemligheten ska vara en rättighet för alla

Trots 100 år av allmän rösträtt kan synskadade fortfarande inte rösta med bevarad valhemlighet. Regeringen har avbrutit projektet som påbörjats för att ta fram hjälpmedel och kan i nuläget inte ge besked på någon alternativ lösning för att säkra synskadades rätt att kunna göra personval och rösta självständigt.
– Regeringen säger att frågan är viktig, men i praktiken ser vi inga åtgärder, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

I december fattade regeringen beslut om att stoppa Valmyndighetens projekt för att synskadade ska kunna rösta med bevarad valhemlighet.

Därför träffade Synskadades Riksförbund, Unga med Synnedsättning och Förbundet Sveriges Dövblinda under onsdagen justitieministerns statssekreterare för att diskutera hur regeringen tänker agera för synskadades rätt att kunna göra personval och rösta självständigt.

– Regeringen säger att frågan är viktig, men i praktiken ser vi inga åtgärder. Vi menar att regeringen måste förstå att de med höstbudgetens beslut prioriterar bort synskadades grundlagsskyddade rättighet att kunna rösta med bevarad valhemlighet, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

I regeringsbeslutet den 15 december framgår att skälet till att regeringen avbryter uppdraget till Valmyndigheten är att Tidöavtalet stipulerar att en parlamentarisk kommitté ska tillsättas för att se över valsystemet med partispecifika valsedlar. Enligt regeringen bör därför arbetet med att utveckla hjälpmedel för synskadade avvakta utredningen av valsedelsystemet.

– Tidöavtalet kan inte förhala grundläggande rättigheter. Det har funnits befogad kritik mot det nuvarande valsedelsystemet, men då bör man i stället se till att uppdraget till Valmyndigheten handlar om att ta fram prototyper som är neutrala till valsedelns faktiska utformning så tekniken kan fortsätta utvecklas, säger Niklas Mattsson.

Förhoppningen var att man till Europaparlamentsvalet 2024 skulle kunna genomföra ett första test av hjälpmedlet för att göra eventuella justeringar till riksdagsvalet 2026. När regeringen nu aviserat att en parlamentarisk utredning om valsedlar måste avvaktas, kommer synskadades möjligheter att rösta med bevarad valhemlighet att dröja än längre.

En lösning som har diskuterats är att förse valsedlarna med QR-koder. Det hade inneburit att synskadade med hjälp av mobiltelefon kan identifiera vad som står på en valsedel och med säkerhet kunnat veta vilken valsedel man stoppar ner i valkuvertet.

Bakgrundsinformation
Enligt regeringsformen utses riksdagen genom fria, hemliga och direkta val. Vid sådant val sker röstning på parti med möjlighet för väljarna att lämna särskild personröst. Men efter mer än 100 år efter att allmän rösträtt infördes kan personer med svår synnedsättning fortfarande inte personrösta med bevarad valhemlighet. Det går helt enkelt inte att kryssa för en kandidat på valsedeln utan synens hjälp.

Redan 2016 antog riksdagen ett tillkännagivande till den dåvarande regeringen. Regeringen fick då i uppdrag att senast till valet 2022 ta fram en lösning som skulle fungera för väljare med synnedsättningar. Men så blev det inte.

Det var först i början av 2022, när 2020 års valutredning presenterades, som ett förslag togs fram, där prototyper skulle utvecklas vidare till färdiga hjälpmedel vid röstning. Det var partierna i den parlamentariska utredningen eniga Men i strid med tidigare riksdagsbeslut pausades arbetet när anslagen stryptes i den nya regeringens budget för 2023.

Ordförande, Synskadades Riksförbund

Lennart Karlsson
Intressepolitisk handläggare

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu
Sandsborgsvägen 52, 122 88 Enskede

Följ Synskadades Riksförbund på FacebookInstagram eller Twitter.