Christer Wallberg ny vd för Tacton Systems

Report this content

Christer Wallberg ny vd för Tacton Systems Christer Wallberg tillträder omgående som ny vd för Tacton Systems. Han kommer närmast från vd-stolen på IT-säkerhetsbolaget TenFour. Christer tar över efter en av Tactons grundare Klas Orsvärn, som härmed kan koncentrera sig på att vidareutveckla Tactons expertis inom säljkonfigurering. Klas arbetar vidare som vice vd. Christer Wallberg har en bred internationell erfarenhet av företagsledning inom IT-branschen och arbetade bland annat som vice vd i 8 år på 0-listenoterade Pricer under 90-talet. Christer är 41 år, civilingenjör och MBA, Master of Business Administration. - Med Christer Wallberg som vd kommer Tactons internationalisering att påskyndas. Uppbyggnad av internationella säljkanaler intensifieras genom partners och direkt försäljning på utvalda marknader, säger Per Vannesjö, ordförande i Tacton Systems. - Nu är det dags för mig att lämna över rodret till en vd med gedigen erfarenhet av internationell företagsledning. Tacton har på några år lyckats etablera sig som ledande inom säljkonfigurering och står inför en stark expansion. Vi kommer att fortsätta vårt utvecklingsarbete av avancerade konfigurationslösningar och jag ges nu möjligheten att engagera mig mer i det arbetet, säger förre vd:n Klas Orsvärn. - Vi valde Christer för att han är en entusiasmerande och resultatorienterad ledare, med goda kunskaper om våra kunders behov av stöd vid försäljning av komplexa produkter i tillverkningsindustrin, säger Klas. - Jag ser en enorm potential i Tacton Systems med en världsunik och mogen produkt som rymmer många manår av ackumulerad kunskap. Kompetensnivån hos de anställda är hög. Tacton har hitintills vuxit med ett sunt förhållande till intäkter och kostnader, lönsamhetstänkandet är väl förankrat i organisationen. Nu står vi inför nästa utmaning; att växa internationellt med bibehållen lönsamhet och kontroll, i en omvärld med allt snabbare förändringstakt säger Christer Wallberg. Mer information: Pressansvarig Malena Jirlow, malena.jirlow@tacton.com Tfn: 08-690 07 50 Fakta om Tacton Systems AB Företaget etablerades 1998 med huvudkontoret i Stockholm. Tacton Systems är ett avknoppningsföretag från Swedish Institute of Computer Science, SICS. Företaget utvecklar, marknadsför och säljer en säljkonfigurator, Tacton Configurator. Säljkonfiguratorn är ett affärskritiskt system för e-handelsplatser eller interna säljstödssystem som säljer komplexa produkter. En stor del av produkterna vid B2B säljs skräddarsydda och består av flera komponenter. Ju fler delar en produkt eller tjänst är uppbyggd av, desto fler möjliga kombinationer av delar finns det. En säljkonfigurator strukturerar reglerna för sammansättning av produktdelar, med hänsyn till tekniska och affärsmässiga begränsningar. En kund anger behov och önskemål på färdig produkt och konfiguratorn tar fram en offert på en kundanpassad produkt som är garanterat teknisk och marknadsmässigt riktig. Tacton Systems AB är etablerat i Sverige och England. Verksamheten omsätter 30 miljoner kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/27/20010327BIT00430/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/27/20010327BIT00430/bit0002.pdf