Tacton tar in nytt kapital och får nya medlemmar i styrelsen

Report this content

Tacton tar in nytt kapital och får nya medlemmar i styrelsen Tacton Systems AB tillförs nytt kapital på sammanlagt drygt 4 miljoner kronor. Stelio Demark står för det största kapitaltillskottet, 2.5 miljoner. Resterande 1.5 miljoner tillförs av Jörgen Larsson, Claes Rickeby och WhITe Invest S.A. Tacton kan nu påbörja en uppbyggnad av en internationell partnerstrategi för att nå kunder utanför sin hemmamarknad i Norden och England. Stelio Demark och Claes Rickeby tar varsin plats i bolagets styrelse och därmed breddar Tactons styrelse sin erfarenhet och kompetens. De nya investerarna har uppmärksammat Tactons styrka i dess tydliga marknadspositionering och den potential som finns för en snabb tillväxt inom valt marknadssegment. För många företag inom tillverkande industri, IT och telekomsektorn är en säljkonfigurator ett verktyg som står högt upp på inköpslistan. Där spelar en säljkonfigurator en viktig roll för företagets effektivisering av säljprocessen med skräddarsydda produkter. Gartner skriver i sin nyutgivna rapport "Product Configurators Enhance Revenue and Reduce Costs" att en väl implementerad säljkonfigurator ger stora kostnadsbesparingar i säljarbetet och bidrar till ökad orderingång, framförallt inom tillverkande industrin och högteknologisk industri. Om investerarna: Stelio Demark är idag engagerad i ett flertal tillväxtföretag, i och utanför Sverige. Han är styrelseordförande i Atle Industri AB, DIAB AB, Metronor ASA, Neos Robotics AB, Applied Sensor AB, Deva Invest AG, Evotech Engineering AB och Deva Venture Partner AB. Han är även styrelseledamot i Silber Software AB och Aros Technology Partner AB. Tidigare var Stelio vd för ABB Robotics och globalt affärsområdesansvarig för ABB Flexible Automation i Zürich. Vid denna tid var Stelio även styrelseordförande i ett flertal ABB-bolag. Claes Rickeby har tidigare arbetat som vd för Cisco Photonics och Oeyton Systems. Dessförinnan har han en 25-årig karriär från Ericsson bakom sig, bla som Senior Executive Advisor på Ericssons Corporate Marketing and Business Development Group. Claes är idag styrelseordförande i Proximion Fiber Optics AB och styrelsemedlem i Roxen Internet Systems AB. Jörgen Larsson är grundare, styrelseledamot och tidigare vd för konsultbolaget Mind. Han har dessförinnan arbetat 8 år på Ericsson i en rad olika befattningar, bla som marknadschef inom GSM verksamheten i Västeuropa, på Ericsson Radio Systems, samt inom Ericsson Business Consultants. WhITe Invest ingår i företagsgruppen Scandi Latin Corporate Finance AB, och fokuserar på att investera i företag verksamma inom IT. Företaget har funnits sedan år 2000 och har tidigare investerat i företag såsom Mobile hits, Hapax, Blue2Space, mfl. Mer information: vd Christer Wallberg, christer.wallberg@tacton.com, Tfn: 08-690 07 50 pressansvarig Malena Jirlow, malena.jirlow@tacton.com Tfn: 08-690 07 68 Fakta om Tacton Systems AB Företaget etablerades 1998 med huvudkontoret i Stockholm. Tacton Systems är ett avknoppningsföretag från Swedish Institute of Computer Science, SICS. Företaget utvecklar, marknadsför och säljer system för säljkonfigurering, Tacton Configurator. Säljkonfiguratorn är ett affärskritiskt system för interna säljstödssystem eller vid e-handel med komplexa produkter. En stor del av produkterna vid B2B säljs skräddarsydda och består av flera komponenter. Ju fler delar en produkt eller tjänst är uppbyggd av, desto fler möjliga kombinationer av delar finns det. En säljkonfigurator strukturerar reglerna för sammansättning av produktdelar, med hänsyn till tekniska och affärsmässiga begränsningar. En kund anger behov och önskemål på färdig produkt och konfiguratorn tar fram en offert på en kundanpassad produkt som är garanterat teknisk och marknadsmässigt riktig. Tacton Systems AB är etablerat i Sverige och England. Verksamheten omsätter 30 miljoner kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/04/20010904BIT00320/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/04/20010904BIT00320/bit0002.pdf