Teknos förvärvar parkettverksamhet från Kiilto

Teknos förvärvar parkettverksamhet från Kiilto. Produktsortimentet består av grundfärgslack, 1-komponents- och 2-komponentslack samt parkettfillers. Genom förvärvet får Teknos äganderätt av recept, varunamn, kundkontakter och kunskaper. Överföringen av försäljning och logistik sker den 1 november 2018 och överföringen av produktionen är planerad till tidiga 2019.

Kiilto parkettverksamhet täcker marknader i Finland, Sverige, Lettland, Litauen, Estland, Polen, Ryssland, Vitryssland och Ukraina med ett omfattande kundnätverk. Slutkunderna består huvudsakligen av parkettbranschen. Produkterna är tillgängliga via distributionsnätverk eller direktförsäljning. Teknos har en stadig position i alla länder via egna försäljningskontor.

“Kiiltos lacker och fillers kompletterar Teknos produktsortiment för golvbeläggningsindustrin. Vi har en stadig position på marknaderna, så vi kan smidigt fortsätta att erbjuda service till nya kunder via lokala försäljningskontor och tillhandahålla ett ännu större produktsortiment”, säger Arto Mannonen, VD för Teknos Oy.

Kiilto Oy grundades 1919 och är en finsk, familjeägd tillverkare av kemiska industriprodukter för byggnation och industri. Verksamheten involverar utvecklingen, tillverkningen och marknadsföringen av bindemedel och relaterade produkter.

”Att ta in parkettverksamhet till Teknos var ett naturligt beslut baserad på vår strategi. I våra konstruktions- och byggnationsverksamheter fokuserar vi, utöver våtrumssystem, på golvbeläggningslimmning och flytning av golv. Kiilto fortsätter tillverkningen och försäljningen av parkettlim. Teknos har som färgtillverkare stor erfarenhet av golvbehandling, så Kiiltos produkter kommer att få ett utmärkt hem och en framtid med Teknos. Den höga kundservicenivån fortsätter precis som vanligt”, säger Anssi Asikainen, VD för Kiilto Oy.

Produktsortimentet består av 10 produkter och 23 produktföremål.

”Kiilto är ett välkänt märke och varumärken som Aku de Luxe och Kalle Pro är väldigt uppskattade i parkettbranschen. Alla produkter har “Finnish Key Flag” och tillverkas i Finland på ett ansvarigt och professionellt sätt. Produkterna har M1-klassificering som står för låga utsläpp. Dessa värderingar hos Kiilto är uppskattade, även bland våra kunder”, säger Sini Puonti, produktchef hos Teknos Oy.

Tomas Kjellker
Managing Director, Teknos Sweden

Minna Koistinen
Chief Marketing & Communications Officer
+358 50 429 4180

Teknos är en global färgproducent med verksamhet i över 20 länder i Europa, Asien och USA. Koncernen sysselsätter cirka 1 800 personer och nettoförsäljningen under 2017 uppnådde cirka 384 miljoner euro. Teknos är en av de ledande leverantörerna av industriella ytbehandlingar med en stark position inom detaljhandel för konsument- och målerifärger. Teknos erbjuder hållbara lösningar för en hållbar värld genom att tillhandahålla smarta och tekniskt avancerade färg- och ytbehandlingslösningar som skyddar och bevarar. Teknos arbetar alltid i nära samarbete med sina kunder. Företaget grundades 1948 och är ett av Finlands största familjeägda företag. Mer information finns på www.teknos.se.