Tele2 rankas högst bland OMX30-bolagen för sitt jämställdhetsarbete

Stockholm – Internationella Equileap ger Tele2 ABs (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) jämställdhetsarbete en förstaplats bland OMX30-bolagen. Genom att uppnå 63 procent i poänggivningen blir Tele2 dessutom åttonde bäst bland samtliga 255 utvärderade bolag i EU, men ser samtidigt stor potential för förbättring.

Therese Torstensson rekryterings och personalutvecklingschef p Tele2

Toppresultatet får Tele2 genom att bland annat ha sju av åtta policys som Equileap rekommenderar för att främja jämställdhet på arbetsplatsen. Equileap har också sett till det faktum att Tele2s styrelse har en jämn könsfördelning och att Tele2 har över 30 procent kvinnor på både exekutiv och senior ledningsnivå.

– Utmärkelsen är ytterligare ett tecken på att vi är på rätt väg i vårt jämställdhetsarbete. Vi firar den här delsegern, men är inte nöjda förrän vi har uppnått våra långsiktiga ambitioner, inklusive en jämn könsfördelning i organisationen till 2023, säger Therese Torstensson, rekryterings- och personalutvecklingschef på Tele2.

Equileaps rapport om OMX30-bolagen, maj 2020, finns att läsa här.

I oktober 2019 rankades Tele2 på 35:e plats bland över 3 500 bolag i Equileaps ”2019 Gender Equality Global Ranking & Report”. Därmed rankades Tele2 näst högst bland samtliga svenska bolag och tredje högst bland telekombolag globalt.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00

Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2019 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Taggar: