• Tele2 play/

Dialekten i kundservice har betydelse – 40 procent menar att dialekten på kundservicemedarbetaren är viktig

I en ny undersökning som Com Hem genomfört i ämnet kundservice, visar det sig att vi svenskar är kräsna när det kommer till vilken dialekt personen man talar med i ett kundserviceärende har. 40% av respondenterna svarar att dialekten har betydelse. Bland de mest populära dialekterna hittar vi göteborgska, stockholmska och norrländska. Minst populär är östgötskan och småländskan.

2 593 svenskar mellan 15 och 80 år medverkade i en undersökning som Com Hem genomfört i ämnet kundservice. En av frågorna som ställdes var om dialekten på personen du pratar med i ett kundserviceärende har betydelse. Knappt hälften, 40%, svarar ja på frågan. De yngre (80-talister och yngre) tycker att det är av större betydelse, 42%, än medelålders (70-, 60- och 50-talister) och äldre (40-talister och äldre), 39% respektive 41%.

Självklart spelar det roll hur man låter, inte minst i telefon. Vi talar hellre med en som låter pigg och glad än en som låter trött och ointresserad. Dialekten, rösten och humöret bestämmer hur vi låter. Alltså, dialekten spelar roll för hur vi uppfattas, säger Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska, Göteborgs Universitet.

Göteborgska eller östgötska?
Vilken dialekt man talar tycks också vara av betydelse. Vi tycks överens om svaren på vilken dialekt man gillar bäst. Våra tre mest populära kundservicedialekter är göteborgska, stockholmska och norrländska. Alla tre gillas bäst av vardera 11%.

– Det vanliga mönstret i undersökningar om hur dialekter uppfattas brukar visa att dialekter i väster och norr föredras framför dialekter i söder och öster. Undantaget i denna undersökning är väl stockholmskan som klarade sig ovanligt bra den här gången, säger Lars-Gunnar Andersson.

Topplistan över våra mest populära kundservicedialekter:

1. 1.    Göteborgska, stockholmska, norrländska (11%)
  2. 2.    Skånska (7%)
  3. 3.    Värmländska (6%)
  4. 4.    Dalmål (4%)
  5. 5.    Gotländska, finlandssvenska (3%)

Bland de minst populära dialekterna hittar vi östgötskan och småländskan som enbart 1% vardera av de tillfrågade anser är den bästa kundservicedialekten.

– Det är dock svårt att särskilja om uppfattningen egentligen gäller språket eller människan. I vissa fall spelar den association man har till dialekten stor roll. För en generation svenskar var Ingemar Stenmark exempelvis representanten för norrländska dialekter. Gillade man honom, så gillade man dialekten, säger Lars-Gunnar Andersson.

­Skillnaderna mellan åldrarna är marginella, men 16% av de unga tycker att Göteborgskan är den bästa dialekten att mötas av när man pratar med en person på kundservice. Medelålders tycker i större utsträckning än yngre och äldre att dialekten inte har någon betydelse alls och att det inte spelar någon roll vilken dialekt man har.

Hela undersökningen finns att läsa här.

Mer om undersökningen
Com Hems kundpanel, Com-panelen, består av drygt 6 000 respondenter som kontinuerligt får besvara frågor om bredband, tv och telefoni. Panelen rekryterades i mars 2011 och är ett initiativ taget för en närmare konsumentdialog liksom för att undersöka trender och beteenden kring tv och bredband. Respondenterna är Com Hem-kunder mellan 15 och 80 år som är geografiskt spridda över Sverige.

Ola Eriksson, presschef (och östgöte), tel: 0702 202 350, e-post:

Om Com Hem Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 40 procent, 1,74 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni. Företaget grundades 1983, ägs av BC Partners och  har cirka 900 anställda och huvudkontor i Stockholm. För mer information: www.comhem.se