Återbrukstrenden minskar på Telge Återvinning

Varje år slängs 430 kilo sopor per person i Sverige. En hel del av det vi kastar återvinns eller blir till avfall. Genom att lämna in material för återbruk och handla second hand kan vi hjälpa vår miljö och spara pengar på samma gång. Trots att trenden för återbruk ökar i stora delar av landet minskar den på Telge Återvinnings anläggningar.

På Tveta Återvinningsanläggning och Returen i Södertälje finns möjlighet att lämna in hela och rena saker till återbruk. Då kan sakerna som fortfarande är fullt användbara komma till användning hos någon annan istället för att kasseras i onödan. Möbler som blivit över, den gamla kristallskålen som samlar damm eller porslinet som fått ge plats för nytt. Telge Återvinning har sedan 2013 ett samarbetsavtal med Weda Återbruk som sorterar, fräschar upp och säljer varorna vidare.

Under första halvåret i år tog Telge Återvinning emot drygt 38 ton saker till återbruk. Det är mer än de knappa 12 ton som lämnades under det första året när samarbetet startade, 2013. Men det är också en kraftig försämring jämfört med 2015, då hela 106 ton återbruksmaterial lämnades in.

– Vi ser på statistiken att återbruket håller i sig eller till och med ökar i stora delar av landet, berättar Johanna Göransson, marknad- och försäljningschef på Telge Återvinning. Nu får vi fundera på vad det här kan bero på och hur vi kan vända trenden.

För förbättra viljan att återbruka kommer Telge Återvinning genomföra flera aktiviteter. Ett utskick har nyligen skickats ut till hushåll för att informera om vikten av återbruk och återvinning för miljöns skull. Och under våren 2018 kommer allmänheten bjudas in till en återbruksdag på återvinningscentralen.

– Under en hel dag finns då möjlighet att komma till oss för att prata om återvinning och återbruk, säger Johanna. Då kommer man också kunna lämna in saker utan att använda sitt besökskort.

Tips på mer miljövänlig och hållbar konsumtion

• Välj miljövänlig mat. En del mat har stor påverkan på miljön, en del har mindre. Därför spelar de val vi gör i mataffären roll. På sidan sverigeskonsumenter.se finns mer information om miljövänlig mat.
  • Kasta inte ätbar mat. Hushållen slänger i genomsnitt 70 kilo matavfall per person och år. En tredjedel, ungefär 19 kilo, är ätbar mat som slängs i onödan.
  • Använd gröna påsen för att slänga de matrester som inte går att äta upp.
  • Återanvänd, lämna in och köp begagnade kläder hos välgörenhetsorganisationer eller i second hand-butiker. När nya kläder tillverkas krävs mycket vatten, kemikalier och transporter som sliter på miljön.
  • När du köper nya kläder, tänk på att handla smart och välj schysta kläder.
  • Handla färre saker, men när du måste handla köp saker med hållbar kvalitet. Och när du inte vill ha dem längre – sälj eller lämna till återbruk.

Mer information:

Johanna Göransson, marknad- och försäljningschef på Telge Återvinning, 08‑550 227 32 eller johanna.goransson@telge.se

Telge Återvinning är en av de största återvinningsaktörerna i Stockholmsregionen. Varje år samlar bolaget in 200 000 ton hushålls- och industriavfall från Södertälje med omnejd. I dagsläget återvinns cirka 98 procent av avfallet.

Taggar: