Delningsplattform och ändrade öppettider – så ska grovsopor hamna på rätt plats

Södertälje kommun och Telge Återvinning vill ytterligare höja servicenivån kring hushållens möjlighet att hantera grovavfall på bästa sätt. Förutom att förlänga öppettiderna på Tveta efter kundernas önskemål, erbjuder Telge Återvinning hämtning av grovsopor samt inleder ett pilotprojekt tillsammans med delningsplattformen Tiptapp.

- Det ska vara lätt att göra rätt i Södertälje. Alla har ett ansvar att återvinna sina sopor men vi måste se till att erbjuda smidiga lösningar som fungerar i vardagen, säger Kicki Carlsson, kommunikatör Telge Återvinning.

Telge Återvinning hämtar grovavfall

Framför allt tittar Telge Återvinning nu på att utveckla kostnadseffektiva och tillförlitliga tjänster för hushåll som saknar egen bil, som möjliggör återvinning och återanvändning av grovavfallet. Rullande Återvinning är en succé sedan ett par år tillbaka och som ett komplement erbjuder bolaget hämtning av grovsopor, året runt, efter beställning.

- Kunden gör en beställning på webben via mina sidor och vi hämtar dagen efter, berättar Kicki. Vi hämtar både emballerade och oemballerade grovsopor men det senare till en högre kostnad.

Samarbete med Tiptapp

Telge Återvinning genomför nu en pilot i samarbete med delningsplattformen Tiptapp. Tiptapp är en community-app där användarna i egenskap av privatpersoner hjälper varandra att flytta saker från en plats till en annan, till exempel bråte och återvinning till återvinningscentralen.

- Delningsekonomi och delningstjänster blir allt vanligare och vi hoppas att det här kommer underlätta för hushållen samtidigt som fler saker återvinns och återanvänds, säger Kicki Carlsson. Allt vi gör handlar om cirkularitet och resurseffektivitet. Samarbetet med Tiptapp är ett sätt att kvalitetssäkra för kunderna.

Alla användare som hjälper någon annan med återvinning måste verifiera att de återvinner. Till detta används en i appen inbyggd verifieringsfunktion.

- Vi kommer ha två steg för verifiering av återvinning. Dels genom fotografering vid både hämtning och lämning, dels genom att scanna en unik QR-kod som man får av personalen på Tveta och Returen, förklarar Hasan Dincer, chef återvinningscentraler. Via QR-koden får vi tillgång till de annonser som användaren har med sig och kan verifiera att allt är med.

Vid frågor och mer information

Telges Pressjour, 08 550 220 50

Pressjour@telge.se