Kommunförbund från Tunisien besöker Telge den 19 oktober

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, bedriver sedan 2017 projekt i Tunisien till stöd för landets decentraliseringsform. Under samma period har projektet stöttat kommunförbundet Fédération Nationale des Communes Tunisiennes, FNCT:sutveckling. Som ett led i det stödet besöker nu förbundets ledning SKR för utbyte och lärande. Programmet under den 16 – 22 oktober innehåller också besök till några kommuner.

”Svenska kommuner har mycket kunnande och många erfarenheter som kommer till nytta i våra projekt för att främja kommunal demokrati och lokalt självstyre i andra länder”, säger Magnus Liljeström, senior rådgivare till SKR:s internationella projekt.

Till Södertälje kommer de onsdagen den 19 oktober. De är intresserade av att få veta mer om kommunal service i bolagsform samt Södertälje kommuns hantering av avfall och återvinning.

”Vi startar på Telges huvudkontor för en presentation av Telges olika bolag och hur vi samverkar för att göra Södertälje till en attraktiv stad att bo, leva och arbeta i. Nästa anhalt blir ett studiebesök på Tveta där vi visar delar av Telge Återvinnings arbete som kommunens renhållningsbolag” säger Kicki Carlsson, kommunikatör på Telge Återvinning. ”Tillsammans gör vi ju allt för Södertälje, det vill vi såklart visa!” avslutar Kicki.

Press och media är varmt välkomna att följa med på studiebesöket på Tveta avfallsanläggning, Lerhaga 50, på onsdag den 19 oktober klockan 15.

Kontaktperson angående frågor kring besöket:
Magnus Liljeström

Senior rådgivare, SALAR International
magnus.liljestrom@skr.se
Direkt 08-452 75 36

Kicki Carlsson
Kommunikatör Telge Återvinning AB

kicki.carlsson@telge.se
Direkt 08-550 223 96

Magnus Liljeström, senior rådgivare till SKR:s internationella projekt.
Tillsammans gör vi ju allt för Södertälje, det vill vi såklart visa!
Kicki Carlsson, kommunikatör på Telge Återvinning