Med bananskal förbättrar vi miljön och renar luften

Report this content

Idag källsorteras bara en fjärdedel av stockholmarnas matavfall. Det nationella målet 2018 är 50 procent. Det innebär att Stockholms län behöver fördubbla mängden insamlade matrester inom ett år. Därför genomförs kampanjen ”sorteramatresten.se” under vecka 39 – 40 i hela länet.

Varje år samlar 25 av Stockholms läns 26 kommuner in drygt 50 000 ton matavfall. Cirka 5 324 ton av dessa, eller ca 52 kg/invånare och år, kommer från Södertälje kommun. Med kampanjen ”sorteramatresten.se” ska nu Telge Återvinning tillsammans med Stockholms läns övriga kommuner informera om hur man på ett enkelt sätt kan komma igång med källsortering av matavfall.

– Med kampanjen gör Stockholms läns kommuner en gemensam kraftsamling för att förbättra matsorteringen. Och även om vi i Södertälje är bland de bättre på att återvinna matrester finns det potential att bli ännu bättre, säger Johanna Göransson, marknad- och försäljningschef på Telge Återvinning.

I Södertälje kommun har invånare och företag kunnat sortera matrester i gröna påsar sedan 2001. Materialet samlas in, separeras och behandlas av Telge Återvinning innan det skickas vidare för att användas i produktionen av biogödsel och biogas. Biogas är ett giftfritt bränsle för bilar och bussar som ger oss renare luft. Biogödsel ersätter konstgödsel och sprids ut på våra åkermarker.

– För att processen ska fungera bra är det viktigt att den gröna påsen endast används till matrester, berättar Johanna. Och att man tänker på att ta bort alla förpackningar och sortera dem separat.

Gröna påsar kan hämtas på Telges huvudkontor, Storgatan 32 i Södertälje, eller på platser som fastighetsförvaltare valt. Villahushåll knyter enkelt en grön påse på sitt sopkärl så lämnas en ny rulle påsar vid nästa tömning.

Läs mer på sorteramatresten.se eller telge.se

Matrester som kan källsorteras är:

• Kött, fisk och skaldjur.
  • Bröd, äggskal, pasta och ris.
  • Kaffesump, kaffefilter, teblad och tepåsar.
  • Grönsaker och frukt.
  • Ofärgat hushållspapper.

Fakta om matsortering

• 10 kilo matavfall ger biogas som motsvarar 1 liter bensin.
  • En biogasdriven bil minskar utsläppen av koldioxid med 73 %.
  • Nästan 40 % av innehållet i en vanlig soppåse är matavfall som hade kunnat sorteras och återvunnits.
  • En påse matavfall (vikt 2 kg) ger kväve från biogödseln som räcker till för att odla havre till cirka 18 portioner havregrynsgröt.
  • Det som är kvar i rötningstanken sedan man tagit hand om biogasen är biogödsel. Det är ett snabbverkande flytande gödselmedel som kan ersätta konstgödsel som har ett fossilt ursprung. Vi får ett kretslopp både på energi till fordon och på näringsämnen till grödor.
  • Regeringens miljömål är att minst hälften av Sveriges matavfall ska behandlas biologiskt år 2018. Minst 50 % ska sorteras ut från hushåll, storkök, butiker och restauranger och behandlas så att växtnäring kan tas tillvara. Dessutom ska minst 40 % av matavfallet behandlas så att även energi kan tas tillvara.
  • Cirka 35 % av alla matrester slängs i onödan. Köp därför inte mer mat än du äter upp.

Mer information:

Johanna Göransson, marknad- och försäljningschef på Telge Återvinning, 08‑550 227 32

Telge Återvinning är en av de största återvinningsaktörerna i Stockholmsregionen. Varje år samlar bolaget in 200 000 ton hushålls- och industriavfall från Södertälje med omnejd. I dagsläget återvinns cirka 98 procent av avfallet.

Taggar: