Papperspåse till matavfall är bättre för miljön

Från den 1 november kommer boende i Södertälje sortera sitt matavfall i en papperspåse i stället för en plastpåse. Även Nykvarns kommun är med i miljösatsningen men genomförandet sker senare. Bytet är ett viktigt steg i både globalt och kommunalt miljöarbete. Nu behöver alla hjälpas åt.

Enligt Sveriges miljömål ska minst 75 procent av matavfallet från hushåll, storkök, butiker och restauranger sorteras ut och behandlas biologiskt så att växtnäring och biogas tas tillvara. Målet ska vara uppfyllt senast år 2023.

Södertälje började redan 2001 att sortera ut matrester i gröna plastpåsar. Med tiden har innehållet försämrats och i dag ser Telge Återvinning även en stor mängd hushållssopor i påsarna – ett innehåll som det inte går att göra biogas och biogödsel av. Dessutom lämnar plastpåsen mikroplast efter sig vid tillverkningen av biogödsel, något som sedan sprids på åkrarna via biogödseln.

Papperspåsen var planerad att införas 2023, men Telge Återvinning väljer att nu göra bytet redan 1 november 2021. Anledningen är att bolaget ser att större insatser behövs, både hos bolaget och hos individen, för att miljömålen ska nås.

– Om vi agerar nu så har vi en chans att uppfylla miljömålen, vi behöver alla hjälpas åt om våra barn och barnbarn ska ha en framtid. Papperspåsen tror vi inte lockar att lägga hushållssopor i och räknar därför med att vi får in mer rent värdefullt matavfall som kan gå till biobränsle. Det här är en nödvändig förändring, säger Maria Brus Lundell, chef Produktion och Distribution, AO Nät och Miljö.

Startutrustning till hushållen

Matavfallet ska fortsätta sorteras ut precis som tidigare, med den skillnaden att det i stället läggs i en papperspåse. Papperspåsen sorteras sedan ut i Telge Återvinnings sorteringsanläggning - precis som den gröna plastpåsen.

Samtliga hushåll i Södertälje och Nykvarn får en startutrustning som består av papperspåsar och en hållare. Hållaren är viktig för att luften ska cirkulera runt påsen och hindra fukt att göra den blöt.

- Inför bytet i november kommer alla våra kunder få all information de behöver för att både övergången och sedan användandet ska fungera smidigt och bra, säger Maria Brus Lundell.

Vid frågor och mer information

Maria Brus-Lundell, 08 550 211 36
Maria.Brus-Lundell@telge.se

Telges Pressjour, 08 550 220 50
Pressjour@telge.se

Om vi agerar nu så har vi en chans att uppfylla miljömålen
Maria Brus Lundell, chef Produktion och Distribution, AO Nät och Miljö.
med papperspåsen räknar vi med att få in mer rent värdefullt matavfall som kan gå till biobränsle
Maria Brus Lundell, chef Produktion och Distribution, AO Nät och Miljö.