Telge Återvinning först i Europa – biokolsanläggning på väg från Australien

Biokol är ett poröst material som kan förbättra jord på olika sätt och ingrediensen är trädgårdsavfall som annars går till förbränning. Produkten ska börja tillverkas av Telge Återvinning under våren 2021 med en anläggning helt unik i sitt slag. Anläggningen, som har en speciell batchteknik, kommer att skeppas hela vägen från Australien och anlända till Södertälje vid årsskiftet.

Biokolsanläggningen består av tre containers som var och en är 40 fot (12,19 meter). Tillsammans väger de cirka 18 ton. Försäljningen till kunder, som består av jordproducenter, förväntas vara igång under våren 2021. Jordproducenterna kan antingen själva blanda biokolet med egentillverkad kompost eller sälja ren biokol till konsument.

- Det känns bra att vi på ett innovativt sätt kan bidra till att uppfylla Södertäljes klimatmål. Vi tillverkar en superprodukt för odlingsjord som samtidigt återför koldioxid i marken, säger Håkan Karlsson, VD på Telge Återvinning. Det ligger helt i linje med hur Telge Återvinning vill bidra till ett bättre Södertälje

Naiara Pereira Cunha, ordförande i Telge Återvinnings styrelse, är också nöjd och hoppas på att Telge Återvinning kan bidra till vidare utveckling inom området:

- Att vara först i Europa med att använda denna teknik är spännande. Det är så klart en kommersiell verksamhet som kommer att bidra till företagets ekonomi, men vi hoppas på en stor klimatnytta och att denna verksamhet främjar teknikutveckling inom branschen.

Anläggningen har upphandlats av Earth Systems i Australien.

- Det har varit spännande för oss på Earth Systems att för första gången göra denna affär i Europa. Samarbetet har fungerat utmärkt trots att vi befinner oss mitt i en pandemi och inte haft möjlighet att träffas, säger Nigel Murphy, vd på Earth Systems. Vi är både glada och stolta över att nu leverera den första biokolsanläggningen till Telge Återvinning.

Vid frågor:

pressjour@telge.se, 08-550 220 50