Telge Återvinning hämtar sopor i Gnesta och Trosa

Från och med 1 december kommer Telge Återvinning AB att hämta hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun.

- Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef insamling och logistik på Telge Återvinning.

För kommuninvånarna kommer det till att börja med inte vara någon förändring i hur de ska slänga sina hushållssopor. Matavfall och restavfall ska läggas i olika påsar och läggas i samma tunna.

- Trosas kommuninvånare kommer att få samma tjänster som idag. Vi har ett gott samarbete med Telge Återvinning sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det i och med att avtalet träder i kraft, säger Eija Karlsson, handläggare renhållning i Trosa kommun.

Men framöver kommer det att bli förändringar i och med att ytterligare en ny lag har trätt i kraft som gäller fastighetsnära insamling. Den ska gälla i alla kommuner till 2027. Fastighetsnära insamling innebär att du som invånare lämnar förpackningar till återvinning i anslutning till ditt boende. Telge Återvinning har sedan 2008 arbetat med fastighetsnära insamling och kommer att vara en viktig samarbetspartner vid genomförandet.

- Jag är glad över att vi har ett nytt avtal på plats och känner att vi har ett fint samarbete med Telge. Det känns tryggt att ha en entreprenör som har en gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamlingen med tanke på vilka utmaningar vi står inför. För medborgarna kommer samma utbud av tjänster finnas kvar till en början för att under avtalstiden ändras tills vi är i mål med den fastighetsnära insamlingen 2027, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta kommun.

För mer information:

Micael Ottosson, avdelningschef insamling och logistik på Telge Återvinning.
08-550 223 40, micael.ottosson@telge.se

Eija Karlsson, Trosa kommun, handläggare renhållning i Trosa kommun
eija.karlsson@trosa.se

Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta kommun.
jonas.ek@gnesta.se