Ekobank-initiativ vinner Children’s Climate Prize 2018

13-åriga José Adolfo från Peru har utsetts till årets vinnare av Children’s Climate Prize. Han prisas för sitt ekobank-initiativ som han driver tillsammans med samarbetspartners. Ekonomiprofessorn Micael Dahlén, som är med i årets jury är väldigt imponerad över Josés unika ekonomiska perspektiv och ser stor utvecklingspotential, både vad gäller konsumtionsmönster och hållbarhet.

Jose Adolfo
José Adolfo är 13 år och kommer från Arequipa i Peru. Sedan han var 7 år har han drivit en ekobank för barn tillsammans med samarbetspartners. Ekobanken omvandlar återvinning och miljömedvetenhet till en valuta som barn kan använda för att köpa produkter på ekobanken eller som de kan byta in till riktiga pengar. Barn kan också starta egna bankkonton där de sätter in sitt insamlade avfall. I banken omvandlas avfallet till pengar och de kan välja att spara det eller ta ut pengarna direkt. Josés ekobank har idag 10 st utbildningscenter med över 3 000 aktivt engagerade barn och ungdomar som lär sig att investera och hantera cirkulära ekonomiska system. Det här ger barnen ekonomiska möjligheter som de annars aldrig skulle ha. För dem innebär ekobanken en ekonomisk självständighet där de inte är beroende av andra (t ex föräldrar), och det är ett system som visar att konsumtion är ett lån som betalas tillbaka med återvinning och klimatmedvetenhet. Josés ekobank har uppmärksammats internationellt och han har mottagit flera miljöpriser för initiativet. Ekobanken innehar även certifieringen Social Technology, som beviljats av Bank of Brazil och Världsbanken.

Juryns motivering:

Josés ekobank är ett lysande sätt att koppla ihop ekonomi och klimatpåverkan, både i tanke och praktik. Här kan barn betala och ta microlån med föremål som kan återvinnas. Det skapar ett system där konsumtion är ett lån som betalas tillbaka med återvinning och klimatmedvetenhet och där det är en investering att bry sig om miljön. Ett system som ger barnen både ekonomisk självständighet och makt att påverka klimatet.
Den potentiella hävstången på det är fantastisk!

Vinnare 2018: Ekobank för barn - José Adolfo, 13 år, Arequipa, Peru

Läs mer om alla finalister i Children’s Climate Prize 2018 här.

Läs mer om vilka som deltog i årets juryarbete för Children’s Climate Prize 2018 här.

Om Children’s Climate Prize

För att belysa klimatfrågan ur nästa generations perspektiv, med insikten att det är deras framtid som står på spel, initierade det förnybara energibolaget Telge Energi ett barnens klimatpris. Det är ett internationellt klimatevent för miljömedvetna människor från hela världen och pågår i två dagar, 20 och 21 november, den högtidliga galan i Stockholms Stadshus på tisdagen och på onsdagen är det Children’s Climate Talks i Södertälje Stadshus. På Children’s Climate Talks ges årets finalister tid att mer fördjupat presentera de klimat/miljöprojekt som de prisas för. Läs mer på prisets hemsida.

Presskontakt:
Jonna Holmgren